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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -26] 국정운영 적용여건 및 홍익인간의 관점

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/01/30 [10:46]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -26] 국정운영 적용여건 및 홍익인간의 관점

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/01/30 [10:46]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 


2) 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익인간 관점과 재세이화 측면의 실현틀 구축

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 대한민국의 대통령관련 국정운영의 적용 여건 및 추진과제의 도출 전제

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 비전과 목표 설정(임기추, 2020b; 2021a)을 전제로 한 국정운영의 적용 여건을 상정해 보았다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익국가의 개념을 설정해 보고자 한다. 홍익국가란 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가로, “국익 우선추구 원칙 하에 개인의 이익이나 공적 상생 및 공익을 넘어서, 정치경제사회통일국제 등의 영역에서 각자의 몫에 비례한 배분 및 행복의 기여 지향으로 차별이나 독식치우침배제피해를 없애고(정영훈, 2013; 정연식, 1983; 안호상, 1967; 신용하, 2019), 각 영역에서 각 가정각계각층각 민족각국 등에 대한 전체 구성원 모두의 이익(all-win)을 추구하여 공유하는 국가이다.

 

김정해 외(2019)의 포용국가 개념에 관한 연구사례를 감안하여 홍익국가의 개념을 국가적 차원에서 5가지 요소의 측면을 고려해서 정의하면 아래와 같다. 1) 전통 홍익인간 사상에 의한 성통공완의 완성과 현대적 재세이화의 실천을 전제 하에, 2) 국가의 구성원간 다양성에 대한 이해와 존중을 바탕으로 정치경제사회환경문화지역역사국방통일국제분야 등의 제반 기반을 구축하고, 3) 이를 토대로 개인가정기업단체사회지역민족인류국가 등의 측면에서 모든 국민의 참여와 개입을 확대하고 공평한 기회와 기익을 제공할 수 있는 법률제도와 절차 등을 제정개정하여 시행함으로써, 4) 개인을 비롯해서 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족 및 인류, 국가 등의 각 가정각계각층각 민족각국 등에 대한 전체 구성원 모두의 이익(all-win)을 추구하는 역량이 강화되고, 5) 이를 통해 창출된 결과물을 모두 이롭게 추구하거나 공유하여 행복하게 살 수 있도록 삶의 질을 높일 수 있는 나라이다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익국가모델의 비전과 목표 설정내용은 다음과 같다. 말하자면, 1) 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 비전으로, 앞에서 대한민국의 새로운 국가모델로서 홍익국가를 제안하며, 지향하는 비전을 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가로 설정한 바가 있다. 2) 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 목표는 먼저, 국가 정체성의 정립으로 홍익국가의 대전제와 기반 조성으로써 국가적 국통맥과 역사 광복의 사명과 도덕성의 회복에 있다다음 국가내 현안문제의 홍익인간재세이화의 추진으로 정치분야, 경제분야, 사회분야 등의 홍익인간 관점과 재세이화 측면의 추진에 있다. 이어, 홍익인간 관점의 민족 대화합 및 남북의 통일에 있다. 마지막으로 세계 등불의 홍익국가를 지향한 재세이화의 지구촌적 사명 실현에 있다

 

홍익인간 사상의 현대적 적용과 관련한 국정운영 추진과제의 도출과정이 선행되어야 한다. 이와 같이 설정된 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 비전과 목표를 구체적으로 실현할 수 있도록 하기 위한 국정전략과 추진과제 도출은 임성근 외(2019), 국정기획자문위원회(2017) 등의 도출사례를 집대성하여 제시한다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국가모델의 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가의 비전에 의한 목표와 주요분야 및 핵심전략 제시결과를 바탕으로 선행연구결과를 참조하여 홍익인간 사상의 현대적 적용관련 추진전략과 추진과제를 도출한다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용관련 추진전략과 추진과제 도출은 임성근 외(2019), 은재호 외(2019), 김정해 외(2019), 강홍열(2019), 국정기획자문위원회(2017) 등의 선행연구사례를 참조하여 선정하였다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 추진전략과 추진과제 도출결과의 개요는 다음과 같이 요약할 수 있다. 주요 분야에 대한 주요 추진전략과 주요한 세부 추진과제로 도출한다. 이러한 도출결과는 필자가 선행연구결과를 바탕으로 대체적으로 종합적전체적 현안과제를 포괄하였으나 구체적으로 제시를 못하는 미흡한 한계점을 안고 있다(임기추, 2020b; 2021a). , 1) 국가 정체성의 정립은 홍익국가의 대전제와 기반 조성으로써 국가적 국통맥과 역사 광복의 사명과 도덕성의 회복에 있다. 2) 국가 내부 현안문제의 홍익인간재세이화의 추진은 정치분야 홍익인간 관점과 재세이화 측면의 추진, 경제분야 홍익인간 관점과 재세이화 측면의 추진, 사회분야 홍익인간 관점과 재세이화 측면의 추진 등으로 도출할 수 있다. 3) 홍익인간적 민족의 대화합 및 남북의 통일은 홍익인간 관점에서 민족의 대화합 및 남북의 통일이어야 한다. 4) 세계 등불의 홍익국가를 지향한 재세이화의 지구촌적 사명 실현은 국익 우선추구 원칙 하에서 주변국가와 인류사회에 수용이 가능한 홍익인간 관점과 재세이화의 측면의 적용이 이루어져야 할 것이다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용관련 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가의 핵심전략 개요는 다음과 같이 정체성, 정치, 경제, 사회, 통일, 국제분야 등으로 구분하여 요약할 수 있다(임기추, 2020b; 2021a). 바로, 1) 정체성분야 국통맥과 역사 광복 및 도덕성의 회복은 국가적 도덕성의 회복, 국가적 국통맥과 역사 광복, 국가기구의 개편 등으로 나눌 수 있다. 2) 정치분야 홍익인간재세이화의 추진은 국민의 정치참여를 확대함으로써 엘리트와 시민간 권력의 수직적 분산, 행정부와 입법부 간의 정보공유 확대에 따른 권력의 수평적인 분산, 투명한 정부 운영과 권력의 분산에 관한 국민적 수용, 국민 홍익의 정부 실현 중심 정부혁신 및 미래대비 등의 추진과제 등으로 제시할 수 있다. 3) 경제분야 홍익인간재세이화의 추진은 불평등을 억제하고 소득과 부의 분배를 개선하기 위한 국가와 사회의 포용력의 강화, 안정적이고 지속가능한 경제성장과 사회의 유지를 위해 지속가능성 제고, 혁신의 강화와 생산성 상승에 기초한 경제성장전략 추구, 신기술과 혁신에 기초한 성장을 위해 한국형 혁신체제 확립과 기업과 사회 전체의 혁신노력, 경기대응과 소득증가 실현을 위한 적극적 재정확장 정책 등의 추진 등으로 제시할 수 있다.

 

4) 사회분야 홍익인간재세이화의 추진은 개인국가 역량 강화, 창의성 보장과 실패가 두렵지 않은 사회의 혁신, 기회평등계층 사다리 복원의 혁신, 좋은 일자리 확산의 혁신 등 국민 삶의 여건 개선 및 제고와, 거비 부담을 줄이는 사회 정착, 교육비 부담을 경감하는 사회정책, 의료비 부담 완화 등 저비용 사회 실현, 년연장 등 고령 노동자 소득보장 강화와, 치매만성질환등 취약 노인에 대한 의료지원 강화, 예방적 건강증진 사업수행 등 고령층 안정적 생활지원 강화, 아동에 대한 돌봄 강화, 젠더의식 교육 및 강화, 여성의 안전 사회 건설의 여성아동이 행복하고 안전한 사회와, 세먼지, 자연재해(지진산불홍수 등) 대응, 각종 사회위험재난시 국민 삶의 보호 등 환경보호와 안전보장 사회와, 혼이민자외국인 노동자의 보호, 북한이탈주민과 난민, 성소수자에 대한 인식 개선과 지원 등 소수자 보호 강화 등으로 포함할 수 있다.

 

5) 통일(안보유비 전제)분야 홍익인간재세이화의 추진은 북과 동북아시아 전체로 생활권 확대, 남북한 2개 정치체제의 통합 및 공동체 결합과 대립 남북의 단일 헌법정부국가 수립, 남북 경제권의 통합과 북방 경제권 및 동북아 경제권과 환태평양 경제권 등의 범위 확대, 남북한 주민들간 분단 극복과 하나의 공동체 의식 하에 새로운 사회문화적 공동체 형성 등으로 구분할 수 있다. 6) 국제분야 재세이화 사명의 추구는 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구 환경보전 등의 인류 현안문제 해결을 위한 세계 지역별분야별 재세이화의 사명의 추구 등으로 강구할 수 있다.

 

성통공완 완성과 재세이화의 실천이후 의식변화와 홍익인간의 다각적 실현 관점

 

통치자가 성통공완의 완성과 재세이화의 실천이후 국익 우선추구 전제 하에 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익인간에 대한 다각적 기본관점(임기추, 2020b)의 설정이 필요하다. 우선, 성통공완은 삼일신고 진리훈에 의거한 명상수행의 완성이 제일 선행요건이라 할 수 있다. 이후에야 제대로 재세이화의 국내적지구촌적 제반 사명의 추구가 가능하다. 재세이화 실천은 헌법, 법률, 제도, 사회규범의 준수 및 개인 수신과 필요시 개정 및 개선을 추구하는 것이다. 국익 우선추구 하에 홍익인간 기본관점의 설정 : 개인, 가정, 기업, 단체, 사회, 지역, 민족, 인류, 국가 등으로 설정하는 것이 필요하다.

 

국익 우선추구의 전제 하에 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한재세이화의 지향이 필요하고, 또한 모두에게 이익이 되도록 홍익인간의 실현을 위한 다각적 관점의 인식과 의식변화 및 제고가 중요하다(임기추, 2020b). 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익인간에 대한 다각적 기본관점에서 통치자가 모두에게 이로운 홍익인간 실현이 가능한지 여부를 염두에 두어야 한다. 우선 개인 관점은 통치자가 너도 나도, 나와 개인가정기업단체사회지역민족인류국가 관계에서 모두 이롭게 할 수 있는 홍익인간 실현이 가능한지 여부에 두어야 한다. 가정 관점은 통치자가 너도 나도, 부도 모도 형도 누나도 동생도, 친척도, 가정과 개인가정기업단체사회지역민족인류국가 관계에서 모두 이롭게 할 수 있는 홍익인간 실현이 가능한지 여부에 있다. 기업 관점은 통치자가 이 기업 저 기업도, 대기업과 대기업 및 중소기업도, 기업과 개인가정기업단체사회지역민족인류국가 관계에서 모두 이롭게 할 수 있는 홍익인간 실현이 가능한지 여부에 지향점을 둬야 할 것이다.

 

단체 관점은 이 단체 저 단체도, 단체와 개인가정기업단체사회민족인류국가도 홍익인간 실현이 가능한지 여부에 있다. 사회 관점은 이 사회 저 사회도, 사회와 개인가정기업단체사회지역민족인류국가도 홍익인간 실현이 가능한지 여부를 중요시할 수 있다. 민족 관점은 이 민족 저 민족도, 민족과 개인가정기업단체사회지역민족인류국가도 홍익인간 실현이 가능한지 여부를 봐야 할 것이다. 인류 관점은 이 지역 저 지역도, 세계 지역과 개인가정기업단체사회지역민족인류국가도 홍익인간 실현이 가능한지 여부가 중요할 것이다. 국가 관점은 통치자가 이 국가 저 국가도, 국가와 개인가정기업단체사회지역민족인류국가 관계에서도 모두 이롭게 할 수 있는 홍익인간 실현이 가능한지 여부일 것이다.

 

성통공완 완성과 재세이화의 실천 이후 신인합일인 우주 의식의 공간영역 차원에 대한 변화 및 확장을 기대할 수 있다. 우주 의식의 영역 크기에 비례적으로 국익 우선추구 전제 하에 홍익인간 사상의 구현을 위한 홍익인간 관점에서, 우리나라 통합남북통일의 역사와 인류의 세계 역사를 선도하는 대한민국 일류강국과 세계 등불의 홍익국가 건설을 추진할 수 있을 것이다. 이는 홍익인간 사상의 실현원리에 입각한 홍익인간의 전제조건을 충족하고 김윤권(2019)의 사례를 참조하여 홍익인간의 관점과 재세이화의 실천 측면을 적용하여야만 비로소 가능할 것이다. 홍익인간의 전제조건은 염표문에 의거한 바와 같이 즉, “하느님의 일신이 내려 주신 바에 따라 사람의 본성을 광명으로 통해 있고 재세이화하여야 홍익인간이 될지어다”(一神降衷 性通光明 在世理化 弘益人間)라 하였다. 이와 같이  통치자가 성통공완()의 완성과 재세이화()의 완성을 전제로 홍익인간을 실현할 수 있을 것이다(장영주, 2013; 조옥구, 2012; 조한석, 2019; 김은수, 1985; 고동영, 1986). 

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -26] Establishment of Hongik Ingan Perspective and Jaeseihwa Aspect Realization Framework for Modern Application of Hongik Ingan Ideology

 

Conditions for the Application of President-Related State Affairs in the Republic of Korea for the Modern Application of Hongik Ingan's Ideology and the Premise of Deriving Tasks

 

The application conditions for state administration were assumed on the premise of setting the vision and goals of the national model (Lim Ki-chu, 2020b; 2021a) for the modern application of Hongik Ingan ideology. I would like to set up the concept of Hongik Nation for the modern application of Hongik Ingan ideology. A Hongik nation is a first-class powerhouse of the Republic of Korea and a Hongik nation that lights up the world. “Under the principle of pursuing national interests first, each person’s share is proportional to their share in the areas of politics, economy, society, unification, and international beyond personal interests, public co-prosperity, and public interest. Discrimination, monopolization, bias, exclusion, and damage are eliminated (Jeong Young-Hoon, 2013; Jeong Yeon-Sik, 1983; Ahn Ho-Sang, 1967; Shin Yong-Ha, 2019); ・A country that pursues and shares the interests of all members of each country.”

 

Considering the research case of the concept of an inclusive nation by Kim Jeong-hae and others (2019), the concept of a Hongik nation is defined by considering the aspects of five factors at the national level as follows. 1) On the premise of the completion of Seongtong Gongwan based on the traditional Hongik Ingan ideology and the practice of modern Jaeseihwa, 2) Based on understanding and respect for diversity among members of the nation Establish all the foundations of politics, economy, society, environment, culture, region, history, national defense, unification, and international fields, 3) based on this, individuals, families, businesses, organizations, society, regions, peoples, peoples, nations, etc. 4) By enacting, revising and implementing laws, systems, and procedures that can expand participation and intervention of all citizens and provide equal opportunities and interests, 4) The capacity to pursue all-win for all members of each family, all walks of life, all walks of life, each race, each country, etc., including humanity and the nation, is strengthened, and 5) the results created through this are pursued and shared It is a country where you can improve the quality of life so that you can live happily.

 

The vision and goal settings of the Hongik Nation Model for the modern application of Hongik Ingan ideology are as follows. In other words, 1) As a vision of a national model for the modern application of the Hongik Ingan ideology, the 'Hongik Nation' was proposed as a new national model of the Republic of Korea, and the vision to be aimed at was 'Korea's first-class powerhouse and world lamp'. Hongik Nation' has been set up. 2) The goal of the national model for the modern application of Hongik Ingan ideology is, first of all, the establishment of national identity, the establishment of the great premise and foundation of the Hongik nation, and the recovery of national communication, historical liberation mission, and morality. The Hongik Ingan and Jaeseihwa promotion of pending issues in the following countries is promoting Hongik Ingan's perspective and Jaeseihwa's aspects such as politics, economy, and society. Next, there is the national harmony and unification of the South and the North from the perspective of Hongik Ingan. Lastly, it is the realization of the global mission of Jaeseihwa, which aims to become a Hongik nation of the world's light.

 

The process of deriving the task for promoting state administration related to the modern application of Hongik Ingan's idea should be preceded. The derivation of state administration strategies and implementation tasks to concretely realize the vision and goals of the national model for the modern application of the Hongik Ingan ideology established in this way was made by Lim Seong-geun et al. (2019), State Administration Planning Advisory Committee (2017), etc. The cases of derivation are compiled and presented. Based on the results of the presentation of goals, major fields and core strategies by the vision of “Korea’s first-class powerhouse and world-class Hongik nation” of the national model for the modern application of Hongik Ingan’s idea, Hongik by referring to previous research results Derive promotion strategies and tasks related to the modern application of human (Hongik Ingan) thought.

 

Implementation strategies and tasks related to the modern application of Hongik Ingan ideas are Lim Seong-geun et al. (2019), Eun Jae-ho et al. (2019), Kim Jeong-hae et al. It was selected by referring to previous research cases such as The outline of the strategy for the modern application of Hongik Ingan's ideas and the results of the implementation tasks can be summarized as follows. It is derived as major promotion strategies and major detailed promotion tasks for major areas. These derivation results are based on the results of previous researches, and the author generally covered comprehensive and overall pending issues, but has insufficient limitations that cannot be presented in detail (Lim Ki-chu, 2020b; 2021a). That is, 1) Establishment of national identity lies in the recovery of morality and the mission of national national network, historical liberation, and creation of the great premise and foundation of Hongik Nation. 2) Promotion of Hongik Ingan·Jaeseihwa in the country's pending issues is Hongik Ingan's perspective in the political field, promotion in the Jaeseihwa aspect, Hongik Ingan's perspective in the economic field and Jaeseihwa aspects, Hongik Ingan perspective in the social field and Jaeseihwa aspects. 3) Great harmony among the people of Hongik Ingan and unification of South and North Korea should be great harmony among the people and unification of South and North Korea from the perspective of Hongik Ingan. 4) The realization of the global mission of Jaeseihwa, which aims to become a Hongik nation that lights the world, is based on the perspective of Hongik Ingan and the aspects of Jaeseihwa that can be accepted by neighboring countries and human society under the principle of pursuing national interests first. should be applied.

 

The outline of the core strategy of "Korea's first-class power and the Hongik nation of the world's light" in relation to the modern application of Hongik Ingan's idea can be summarized by dividing it into identity, politics, economy, society, unification, and international fields as follows. Yes (Im Ki-chu, 2020b; 2021a). Right away, 1) National context and historical liberation and restoration of morality in the field of identity can be divided into restoration of national morality, national national context and historical liberation, and reorganization of state institutions. 2) The promotion of Hongik Ingan and Jaeseihwa in the field of politics involves vertical dispersal of power between elites and citizens by expanding political participation of the people, horizontal dispersal of power by expanding information sharing between the executive and legislative branches, It can be presented as tasks such as public acceptance of transparent government operation and decentralization of power, government innovation centered on the realization of government for the benefit of the people, and preparation for the future. 3) The promotion of Hongik Ingan·Jaeseihwa in the economic field is to strengthen the inclusive capacity of the country and society to curb inequality and improve the distribution of income and wealth, and to maintain stable and sustainable economic growth and society. Pursuing economic growth strategies based on sustainability, strengthening innovation and increasing productivity, establishing a Korean-style innovation system for growth based on new technology and innovation, making efforts for innovation by companies and society as a whole, and actively expanding finances to respond to economic conditions and increase income. It can be presented through the promotion of policies, etc.

 

4) Social field Hongik Ingan・Jae Sei-hwa (Jaeseihwa) promotes improvement and enhancement of living conditions for the people, such as strengthening individual and national capabilities, innovation in society that guarantees creativity and is not afraid of failure, innovation in equal opportunity and restoration of class ladders, innovation in spreading good jobs, and alleviates the burden of housing costs. Realization of a low-cost society such as reducing social settlement, reducing the burden of education expenses, easing the burden of medical expenses, etc., strengthening income security for elderly workers such as extending the retirement age, strengthening medical support for vulnerable elderly people such as dementia and chronic diseases, carrying out preventive health promotion projects, etc. Strengthening stable living support for the elderly, strengthening care for children, education and strengthening gender awareness, building a society where women and children are happy and safe, responding to fine dust, natural disasters (earthquakes, forest fires, floods, etc.), various It can be included in environmental protection and security guarantee society, such as protection of people's lives in case of social risks and disasters, protection of marriage immigrants and foreign workers, and reinforcement of minority protection, such as improving awareness and support for North Korean defectors and refugees, and sexual minorities. 

 

5) The promotion of Hongik Ingan·Jaeseihwa in the field of unification (premise of security availability) will expand the living sphere to North and Northeast Asia as a whole, integrate the two political systems of North and South Korea, and unite and unite communities and confrontation. It can be divided into government and state establishment, integration of the North and South economic blocs, expansion of the scope of the northern economic bloc, Northeast Asian economic bloc, and Pacific Rim economic bloc, overcoming the division between North and South Korean residents, and forming a new social and cultural community under a sense of unity. 6) The mission of Jaeseihwa in the international field is to pursue global human respect and democratization, peace and economic issues, human social welfare, global culture, global environmental preservation, etc. (Jaeeseihwa)'s mission can be pursued.

 

Changes in Consciousness after the Completion of Seongtong Gongwan and the Practice of Jaeseihwa and the Diversified Perspectives of Realizing Hongik Ingan

 

Establishment of multifaceted basic perspectives on Hongik Ingan (Lim Ki-chu, 2020b) for the modern application of Hongik Ingan ideology under the premise of pursuing the national interest first after the completion of SeongtongㆍGongwan and the practice of Jaeseihwa need this First of all, for SeongtongㆍGongwan, the completion of meditation practice based on the Samil Shingo 「Jinrihun」 can be said to be the most prerequisite. Only after that, it is possible to properly pursue the national and global missions of Jaeseihwa. The practice of Jaeseihwa is the observance of the Constitution, laws, institutions, and social norms, as well as personal acceptance and seeking revision and improvement when necessary. It is necessary to set the basic perspective of Hongik Ingan under the pursuit of national interest: individual, family, company, group, society, region, nation, humanity, and nation.

 

Under the premise of pursuing national interests first, it is necessary to pursue Jaeseihwa for the modern application of Hongik Ingan ideology. In addition, it is important to change and improve awareness and consciousness from various perspectives to realize Hongik Ingan for the benefit of all (Lim Ki-chu, 2020b). From the multifaceted basic perspective on Hongik Ingan for the modern application of Hongik Ingan, it is necessary to keep in mind whether it is possible to realize Hongik Ingan, which is beneficial to all. First of all, the individual point of view should be placed on whether it is possible to realize Hongik Ingan for you and me, as well as individuals, families, companies, organizations, societies, regions, peoples, mankind, and nations. The perspective of the family is whether you and I, father and mother, older brother and sister, and relatives, and family and individuals, families, companies, organizations, societies, regions, peoples, mankind, and countries can realize Hongik Ingan. From the business point of view, whether this company, that company, large companies and small and medium-sized enterprises, and individuals, families, businesses, organizations, societies, regions, peoples, mankind, and countries can realize Hongik Ingan should be the goal. something to do.

 

The collective point of view is whether this group, that group, and the individual, family, business, group, society, nation, humanity, and nation can realize Hongik Ingan. From a social point of view, it is possible to focus on whether or not Hongik Ingan can be realized by this society, that society, society, individual, family, business, organization, society, region, nation, humanity, and nation. From the ethnic point of view, it is necessary to see whether it is possible to realize Hongik Ingan for this nation, for that nation, and for the nation, individual, family, business, organization, society, region, nation, humanity, and nation. From the perspective of humanity, it will be important whether it is possible to realize Hongik Ingan in this region, in each region, and in the world, individuals, families, companies, organizations, societies, regions, peoples, mankind, and countries. The national perspective will be whether it is possible to realize Hongik Ingan in this country, each country, and the country and individuals, families, companies, organizations, societies, regions, peoples, mankind, and nations.


After the completion of SeongtongㆍGongwan and the practice of Jaeseihwa, changes and expansions to the spatial dimension of cosmic consciousness, which is the unity of God and man, can be expected. From the Hongik Ingan perspective for the realization of Hongik Ingan ideology under the premise of pursuing national interests in proportion to the size of the realm of cosmic consciousness, the Republic of Korea leading the history of Korean integration and unification of South and North Korea and the world history of mankind. We will be able to promote the construction of a first-class powerhouse and a Hongik nation that lights the world. This satisfies the prerequisites of Hongik Ingan based on the realization principle of Hongik Ingan ideology, and by referring to the case of Yun-Kwon Kim (2019), Hongik Ingan's point of view and Jaeseihwa's It will be possible only by applying the practical aspect. The precondition for Hongik Ingan is as per the yeompyomun, that is, “According to the one given by God, the human nature is through the light and Jaeseihwa must be made to become a Hongik Ingan.” How is it?” In this way, Hongik Ingan will be realized on the premise of the completion of Seongtong Gongwan (Do) and the completion of Jaeseihwa (Dug) (Jang Young-ju, 2013; Cho Ok-gu, 2012 ; Cho Han-seok, 2019; Kim Eun-soo, 1985; Ko Dong-young, 1986).

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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