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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -35] 국정운영: 연구사례와 상대관계 이해

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/03/02 [00:44]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -35] 국정운영: 연구사례와 상대관계 이해

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/03/02 [00:44]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60여회로 나누어 연재한다. 편집자 주] 

 

 

 

3) 홍익인간 사상의 현대적 적용가능성

 

홍익인간관련 선행연구사례

 

정연식은 홍익인간 사상을 인본주의라고 요약하면서 국가와 권력·정치·경제와 돈·시장, 사회제도나 조직, 학술·종교와 기술문명 등 세상을 규제하는 모든 문명장치는 인간의 행복에 봉사해야 한다는 인간중심적인 사상, “이웃과 공동체의 행복에 기여하는 삶이 바람직한 삶이라고 보는 이타주의, 그리고 내세가 아닌 현세의 행복을 중시하는 현세주의를 핵심내용으로 분석하였다(정연식, 1983, 62-64). 권성아(1999, 102)홍익인간의 인간을 개인보다 사람과 사람이 더불어 사는 세상으로의 인간세계를 뜻하는 것으로 주장하고, “인간세상이나 인간공동체 정도와 같이 분석하였다.

 

김인회(1999, 47)인간을 사람과 자연을 망라한 개념인 누리로 풀이하였다. 여기서, 자연이란 산··바다·식물·동물 등의 존재와, 그것들이 이루는 지리·지질적 환경이라고 말할 수 있다. 이장희는 홍익인간 이념을 남북 및 주변국가들과 인류사회에 수용 가능성이 있어서 모든 민족구성원과 국제사회로부터 지지를 받게 될 것으로 주목하였다(이장희, 2003, 126-127). 서보근(2012, 32-35)몇가지 한계점이 있지만 통일문제를 비롯해 국가 간, 민족 간 및 인종 간에 다양한 형태의 갈등과 대립을 넘어서 해결해야 할 현안문제가 홍익인간 사상의 현대적 적용이 가능하다고 제시하였다. 또한 정치·경제·사회·문화·환경 등 다양한 영역에서 국가·민족과 인류의 문제해결을 위해 홍익인간 사상의 지혜를 적극 활용할 수 있어야 한다고 제기하였다(서보근, 2012, 42).

 

정영훈(2013, 27-28)홍익인간의 인간을 인간사회-인간세상이나 공동체로 해석, 즉 인간-사람과 사회-공동체의 행복을 우선 고려하고 있다는 점을 적시하며, 현대의 사람이나 인간 또는 존재라는 말로 풀이한다. 그리고 홍익인간 사상을 통치자와 관리계급 또는 피치자-백성-민중 등과의 관계를 맺고 있는 것으로 분석하였다. 또한 홍익인간은 인간을 둘러싸고 있는 정치경제사회문화교육학술종교언론 등 모든 영역에서, 인간에게 지식과 정보 및 재물을 불려서 넘쳐나도록 풍요롭게 하는 경제성장과 부()의 축적에 기여한 각자의 몫에 따라 고르게 배분되는 상생하는 공동체(정영훈, 2013, 8)라 주장하였다. 동시에 인간을 위해 존재하는지, 인간의 행복에 기여하는지를 분석(정영훈, 2013, 30)해야 한다고 주장하였다.

 

박금해(2015, 27-31)홍익인간 사상이 개인과 개인, 국가와 국가, 민족과 민족, 종교와 종교, 인간과 자연 간의 화해와 공존을 지향하는 보편적 평화의 사상이라고 고찰하였다. 나아가 남과 북은 물론 세계 모든 사람들에게도 높은 수용 가능성을 지니는 것으로 제창하였다. 김철수는 홍익인간을 신과 인간, 동물과 식물, 산과 자연이 공생하는 사상으로 갈무리할 수 있다고 보았다. 그리고 개개인 사이, 국가 사이 및 민족 사이의 조화와 공존을 지향하는 인류 보편의 사상이며, 사람과 자연과의 사이로 형성되는 세상으로 주장하고 있다(김철수, 2015, 9). 그리고 신용하(2019, 236)홍익인간의 인간을 보편적 평등과 상호 협동관계를 의미하는 것으로 보았고, “즉 신분·계급의 차별이 없고 씨족·부족의 차별이 없는 본래 평등하고 협동적인 보편적 인간,’ ‘인간존중,’ ‘인간 중심주의,’ ‘인간사랑 정신,’ ‘인간균평 정신등을 강조하는 개념이라고 주장하였다.

 

이와 같은 많은 논문 등을 참조하여 개인 및 집단차원, 인적 속성의 구분, 영역 차원의 구분, 집행·결정주체기관 구분 등의 상대관계를 홍익인간 분석과 관련 범주로 포함할 수 있다.

 

홍익인간의 범주구분 및 상대관계 이해

 

홍익인간에 관한 선행연구사례에서 김철수(2015) 논문의 개개인 사이, 국가 사이 및 민족 사이,” 박금해(2015)개인과 개인, 국가와 국가, 민족과 민족, 종교와 종교, 인간과 자연 간,” 권성아(1999)사람과 사람,” 서보근(2012)국가 간, 민족 간 및 인종 간에 홍익인간 사상의 현대적 적용이 가능하다고 분석하였다. 이 결과를 참조하여 본고에서는 홍익인간의 다양한 범주 및 상대관계를 이해해 볼 수 있다. 홍익인간 사상의 현대적 적용대상인 인간 모두의 상대관계를 개인과 집단, 인적 속성, 영역 및 집행·결정주체기관 차원 등으로 나누어 살펴보고자 한다.

 

먼저, 본고에서는 개인·집단의 차원에서 상대관계의 사례로 남과 여, 부모와 자식, 노령자와 청장년, 승자와 패자, 갑과 을, 엘리트와 일반직업인, 상류층과 하류층 등으로 나눌 수 있다. 그리고 도시민과 비도시민, 대기업과 중소기업, 사용자와 노동자, 고급주택과 서민주택, 우등민족과 열등민족, 선진국과 후진국, 부국과 빈국, 백인과 흑인 등 관계를 들 수 있다. 인적 속성에 대해 성별, 연령, 직업, 학력, 소득수준, 가구, 주택, 지역, 종교, 민족, 인종, 국적 등으로 구분할 수 있다. 평등이념상으로 보면 임인규(2008, 1-8)는 성별, 연령, 인종, 피부색, 출신민족, 출신지역, 장애, 신체조건, 종교, 사회적 신분, 정치적 의견 등으로 열거하고 있다.

 

영역 차원의 범주와 관련, 서보근(2012, 42)정치·경제·사회·문화·환경 등 다양한 영역에 대한 적용가능성에 유의하여, 본고는 정치·경제·사회 등의 구분이 가능하며 영역 차원의 상대관계도 다양할 것으로 본다. 먼저, 정치영역 차원에서는 대통령과 국민, 대통령과 유권자, 통치자와 피지배자, 정치인과 유권자, 정당과 일반국민, 정당과 유권자, 여당과 야당, 다수 여당과 소수 야당, 엘리트와 피지배대중 등의 관계를 분석해 보아야 할 것이다. 경제영역 차원에서 보면 갑과 을, 생산자와 소비자, 공급자와 수요자, 기업주와 소비자, 대기업과 중소기업, 고소득층과 저소득층, 독과점기업과 피해기업 등이 있다. 사회영역 차원에서는 남성과 여성, 저학력층과 고학력층, 청년과 고령층, 수도권과 지방, 상류층과 서민층 등의 상대관계를 살펴볼 수 있다.

 

집행·결정주체기관 차원의 상대관계는 주체기관 차원의 상대관계에서는 대통령과 일반국민, 국무총리와 일반국민, 관계정부부처와 일반국민, 시도지사와 시도민이나, 관계정부부처와 사업자, 공무원과 민원인 등과 같이 구분이 가능할 것이다. 또 집행·결정주체기관 차원에 대한 상대관계 유형은 개인 및 집단과 인적 속성의 범주별로 반영해 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 고려돼야 할 중요한 요소라고 할 수 있다.

 

이와 같은 홍익인간의 범주 및 상대관계 이해와 선행연구분석을 참고해 볼 때, 홍익인간이란 성통·공완 수행과 재세이화의 실천(조한석, 2019; 김철수, 2015; 조옥구, 2012) 이후에, 개인을 비롯한 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족, 인류, 국가 등 각 가정·각계·각층·각족·각국 등에 대한 전체 구성원 모두의 이익을 추구하는 존재라고 말할 수 있다.

 

홍익인간 사상의 인구통계학적 특성별 적용가능성 모색

 

본고는 홍익인간 사상의 현대적 적용가능성 모색과 관련 인구통계학적 특성을 중심으로 살펴보고자 한다. 김학량(2021, 1165)의 정치성향 분석시 거주지, 출신지, 연령대, 성별, 학력, 소득의 변수에 대한 고려 사례를 참조할 수 있다. 본고에서는 개인과 집단, 인적 속성, 영역 차원, 집행·결정주체기관 차원 등의 상대관계에서 각자의 몫에 비례하는 고른 배분과 행복의 기여(정영훈, 2013; 정연식, 1983) 및 치우침·배제하거나 차별하지 않고서(신용하, 2019, 236) 고려할 수 있는지, 홍익인간 사상의 현대적 적용가능성을 모색하고자 한다. 앞서와 같이 본고에서 홍익인간의 개념을 통치자가 인간을 모두 이롭게 한다또는 모두 이익이 되도록 한다로 해석함에 따라, 홍익인간의 실현 대상인 모두에 대한 어떠한 인구통계학적 특성의 범위에서 현대 국정운영상 적용될 수 있는지 살펴본다.

 

*필자/임기추 박사

 

홍익경영전략원 원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

  

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

   

 

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -35] Government Administration: Understanding Research Cases and Relations

 

3) Modern Applicability of Hongik Ingan Ideology

 

Previous research cases related to Hongik Ingan

 

Jeong Yeon-sik summarized Hongik Ingan ideology as humanism and said, “All civilized devices that regulate the world, such as the state, power, politics, economy, money, market, social system or organization, academic, religion, and technological civilization, are human happiness.” It is an anthropocentric idea that one should serve the And “altruism, which regards a life that contributes to the happiness of neighbors and communities as a desirable life, and secularism, which values happiness in the present world, not the next life, were analyzed as core contents” (Jeong Yeon-sik, 1983, pp. 62-64). Kwon Seong-ah (1999, 102) argues that “Human in Hongik Ingan means the human world, a world where people live together rather than individuals,” and argues that “the human world or ‘human community’ and analyzed together.

 

Kim In-hoe (1999, 47) interpreted human as “nuri, a concept that encompasses people and nature.” Here, nature can be said to be the existence of mountains, rivers, seas, plants, animals, etc., and the geographical and geological environment they form. Lee Jang-hee noted that “the Hongik Ingan ideology has the potential to be accepted by South and North Korea and neighboring countries and human society, so it will be supported by all members of the nation and the international community” (Lee Jang-hee, 2003, pp. 126-127). Seo Bo-geun (2012, 32-35) said, “There are some limitations, but the current issue to be resolved beyond various forms of conflict and confrontation between countries, peoples, and races, including the issue of unification, is the modern application of Hongik Ingan ideology. This is possible”. In addition, it was suggested that "the wisdom of Hongik Ingan ideology should be actively utilized to solve the problems of the nation, people, and mankind in various fields such as politics, economy, society, culture, and environment" (Seo Bo-geun, 2012, 42). ).

 

Jung Young-hoon (2013, 27-28) pointed out that “Hongik Ingan's 'human' is interpreted as human society-human world or community, that is, the happiness of human-human and society-community is considered first, , It is interpreted as a modern person, human being, or existence. And he analyzed the idea of Hongik Ingan as having a relationship between the ruler and the administrative class or the subject-people-people. He also saw that Hongik Ingan can be applied to all areas surrounding human beings, such as politics, economy, society, culture, education, academic, religion, and media. He argued that it is a coexisting community that is evenly distributed according to each person's contribution to the accumulation of wealth and economic growth that enriches people with knowledge, information, and wealth (Jeong Young-hoon, 2013, 8). At the same time, it was argued that it should be analyzed whether it exists for humans and whether it contributes to human happiness (Jung Young-hoon, 2013, 30).

 

Park Geum-hae (2015, 27-31) said, “Hongik Ingan ideology is a universal idea of peace that aims for reconciliation and coexistence between individuals, nations and nations, nations and nations, religions and religions, and humans and nature.” was considered. She further advocated “having a high acceptance potential not only for South and North Korea, but also for all people in the world.” Kim Cheol-soo saw that Hongik Ingan could be “captured as an idea in which gods and humans, animals and plants, and mountains and nature coexist.” And it claims to be “a universal human ideology that aims for harmony and coexistence among individuals, nations, and peoples, and a world formed between people and nature” (Kim Cheol-soo, 2015, 9). And Shin Yong-ha (2019, 236) saw “Human” in Hongik Ingan as meaning universal equality and mutual cooperation, “that is, there is no discrimination of class or class, and there is no discrimination of clan or tribe. It is a concept that emphasizes the original equal and cooperative 'universal human being,' 'human respect,' 'anthropocentrism,' 'spirit of human love,' and 'spirit of human equality.'”

 

By referring to these many papers, the relative relationship such as the individual and group level, the classification of human attributes, the classification of the domain level, and the classification of executive and decision-making bodies can be included as related categories with the Hongik Ingan analysis.

 

Hongik Ingan's classification of categories and understanding of relative relationships

 

In the case of previous research on Hongik Ingan, it was analyzed that Kim Chul-soo (2015)'s thesis could be applied to "between individuals, between countries and between peoples". Park Geum-hae (2015) analyzed that it can be applied to “between individuals and individuals, nations and nations, nations and nations, religions and religions, and humans and nature.” It was analyzed that the modern application of Hongik Ingan thought was possible to Kwon Seong-ah (1999)'s "person to person" and Seo Bo-geun's (2012) "between countries, peoples and races". Referring to this result, in this paper, it is possible to understand the various categories and relative relationships of Hongik Ingan. The relative relationship between human beings, ‘everyone’, which is the subject of modern application of Hongik Ingan’s ideology, will be examined by dividing it into individuals and groups, human attributes, domains, and executive and decision-making institutions.

 

First, in this paper, as examples of reciprocal relationships at the individual/group level, it can be divided into men and women, parents and children, the elderly and young adults, winners and losers, A and B, elite and ordinary professionals, and upper and lower classes. And the relationship between city dwellers and non-city dwellers, large companies and small and medium-sized enterprises, employers and workers, luxurious housing and low-income housing, superior people and inferior people, developed countries and underdeveloped countries, rich countries and poor countries, and whites and blacks. Human attributes can be classified into gender, age, occupation, education, income level, household, housing, region, religion, ethnicity, race, and nationality. In terms of the idea of equality, Lim In-gyu (2008, 1-8) lists gender, age, race, skin color, ethnic origin, region of origin, disability, physical condition, religion, social status, and political opinion.

 

Regarding the category at the domain level, Seo Bo-geun (2012, 42) pays attention to the applicability of “various domains such as politics, economy, society, culture, and environment”, so this paper can distinguish politics, economy, society, etc. The relative relationship between dimensions is also expected to vary. First, at the political level, the relationship between the president and the people, the president and voters, the ruler and the ruled, the politician and the voter, the political party and the general public, the political party and the voter, the ruling party and the opposition party, the majority ruling party and the minority opposition party, and the elite and the ruled masses are analyzed. You will have to see. In terms of the economic domain, there are A and B, producers and consumers, suppliers and consumers, business owners and consumers, large companies and small and medium-sized enterprises, high-income and low-income classes, and monopoly and oligopolistic companies and damaged companies. In the social domain, the relative relationship between men and women, the low- and high-educated classes, the young and the elderly, the metropolitan area and rural areas, and the upper class and the working class can be examined.

 

Relative relationships at the executive and decision-making body level can be classified as the President and the general public, the Prime Minister and the general public, related government departments and the general public, provincial and provincial governors and citizens, related government departments and business operators, and public officials and civil petitioners. In addition, the type of relative relationship at the executive and decision-making body level is an important factor to be considered for the modern application of Hongik Ingan ideology by reflecting it by category of individuals, groups, and human attributes.

 

Referring to Hongik Ingan's category and relational understanding and prior research analysis, Hongik Ingan is the practice of Seongtong, Gongwan, and Jaeseihwa (Cho Han-seok, 2019; Kim Cheol-soo, 2015). ; Ok-koo Cho, 2012) later, it can be said that it is an existence that pursues the interests of all members of each family, society, group, region, nation, humanity, country, etc., including individuals. there is.

 

Searching for applicability of Hongik Ingan ideology by demographic characteristics

 

This paper aims to examine the modern applicability of Hongik Ingan's thought and its related demographic characteristics. When analyzing Kim Hak-ryang's (2021, 1165) political propensity, you can refer to examples of consideration of variables such as residence, place of birth, age group, gender, educational background, and income. In this paper, in the relative relationship between individuals and groups, human attributes, domain level, executive and decision-making agency level, with the aim of even distribution and happiness contribution in proportion to each person's share (Jeong Young-hoon, 2013; Jeong Yeon-sik, 1983), I would like to explore whether it can be considered without exclusion or discrimination (Shin Yong-ha, 2019, 236). As before, as the concept of Hongik Ingan is interpreted as 'to benefit all humans' or 'to benefit all humans' in this paper, a certain population for 'all', the target of Hongik Ingan's realization, Examine whether the range of statistical characteristics can be applied to modern state affairs. 

 

*Writer/Lim Ki-chu 

 

Hongik Institute of Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) Channel Operator

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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