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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -24] 재세이화 실천의 확인 전제

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/01/19 [00:46]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -24] 재세이화 실천의 확인 전제

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/01/19 [00:46]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

2) 재세이화 실천의 확인

 

재세이화의 개념 개요

 

홍익명상의 성통(性通)공완(功完)에 도달한 이후(장영주, 2013; 조옥구, 2008) 오늘날 법령정책시행과 사회규범관습 준수, 개인 수신 등의 관점에서 해석할 수 있다(민영현, 2009; 임재해, 2013; 조석봉, 2013; 조명래, 2011). 민영현(2009)은 참전계경을 일상생활의 계율과 심신수행 및 연마를 위한 가르침의 경전 의미로 분석하였다. 재해(2013)360여 인간사를 재세이화의 방법으로 통치한 것으로 해석하였다. 조석봉(2013)은 재세이화를 정책시행이라고 주장하였다. 명래(2011)는 참전계경 366사 체계를 오늘날 현대 국가의 법령과 같은 천법(天法) 의미로 풀이하였다.

 

지구촌시대의 재세이화 적용배경

 

홍익인간 이념은 건국사화에 나타난 바와 같이 온갖 국가적 수난을 겪을 때마다 심지어 근대화 역사에서도 국가민족적 정체성과 총화단결을 강조하면서 당시의 위기를 모면하고 독립운동의 원동력이 되었다(서보근, 2012). 오늘날 지구촌시대에 홍익인간 이념은 한 국가의 민족주의를 뛰어 넘어 세계평화주의까지 확대될 수 있으므로 인류공동체의 공존공영에도 이바지할 수 있다. 한 공간적으로 고유한 특징인 인간세상, 즉 국가범위를 넘어서 지구촌 전체로 확대시킬 수 있을 것이며, 또한 정신적으로도 민족주의를 넘어 인류애적인 세계 지구시민정신으로 승화발전하는 것이 가능하다. 오늘날 세계는 국가 간, 민족 간, 인종 간의 다양한 형태의 갈등과 대립을 넘어서 해결해야 할 현안문제가 새로운 홍익인간 이념의 현대적 적용과 이상주의적 실현을 기다리고 있다고 하겠다.

 

한민족의 건국사화에 근거를 둔 홍익인간 이념은 지구촌적 실천과정에서 나타날 수 있는 다음과 같은 문제점들을 해결하는 것이 요청된다. , 1) 민족주의의 한계를 극복해야 할 것이다. 한민족의 건국사화로부터 유래했으므로 지나치게 민족주의 강조를 회피하여야 한다. 2) 고대의 건국사화를 오늘날의 현실에 적용해야 하는 시대적 차이를 극복해야 할 것이다. 고대의 이념을 현대적 상황에 적용하는데 따른 시대적 차이를 극복하여야 한다. 3) 홍익인간 이념에 대해서 오늘날 한국인의 관심부족과 세계시민의 인식부족을 극복하여야 한다. 한국인과 한민족에게 잘 알려져 있지만, 여타 세계시민에게는 낯설거나 생소한 이념이므로 인식이 부족할 것이다. 4) 홍익인간 이념의 세계화 과정에서 다양한 국내외 집단들의 반발이 있다. 이것은 인종종교사상 등의 차이로 인해 세계화를 진행해나가는 과정에서 다양한 집단에 의한 저항이 예상된다.

 

전통가치인 홍익인간 사상의 지혜를 살려서 현실적 상황변화를 정확하게 인식하고, 지구촌적 실현과정에서 나타날 수 있는 문제점들을 극복하는 동시에, 인류사회의 발전번영을 위해 세계화 활동에 보다 적극적능동적인 자세로 꾸준히 참여하여야 할 것이다. 리 한국인들은 훌륭하고 모범적인 세계시민이 될 수 있을 뿐만 아니라 인류사회의 공존공영에도 크게 이바지하게 될 수 있을 것으로 기대한다.

 

재세이화의 국내외적 주요 실천범위

 

선행연구결과인 민영현(2009), 임재해(2013), 조석봉(2013), 조명래(2011) 및 서보근(2012) 논문에 의거하여 성통(性通)공완(功完)에 도달한 이후(장영주, 2013; 조옥구, 2008) 홍익인간 실현을 위한 재세이화의 실천적 범위를 정립할 수 있다. 세이화의 실천을 위한 홍익인간론적 국내의 사명 : 시민사회적 입장에서 개인 수신과 국민의 의무 및 사회규범을 준수하며, 여기에 지도자적 입장이라면 추가적으로 시도지사나 국회의원의 의무(법제 보완 포함)를 준수하고 나아가 대통령의 의무에 대한 준수가 확보돼야 한다. 재세이화의 실천을 위한 홍익인간론적 지구촌의 사명 : 또한 오늘날 지구촌시대에 시민사회이든 지도자적 입장이든 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구 환경보전 등의 사명이 있다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 대통령 및 정부부처, 국회 및 정당과 정치인지방자치단체공공기관 등의 재세이화의 주요 실천과제

 

‘3050클럽국가(정상호 외, 2019)로서 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 홍익국가 건설 여망에 따른 국가적 도덕성 회복과 국통맥역사 광복의 책무를 비롯한 국가통합남북통합인류통합을 실현하려는 국가전략적 목표로 과제의 실천이 필요할 것이다. 우선 국내 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 전제로 도덕성 회복과 국통맥역사 광복의 책무를 비롯하여 정치적 현안문제 해결, 민족통일의 달성과 국제적지구촌적 현안문제 해결을 위한 동참을 추진하는 것이다. 국가적 도덕성 회복과 국통맥역사 광복의 책무를 비롯한 국가통합남북통합인류통합을 실현하려는 국가전략적 목표로 정치혁신을 위한 국가(대통령 및 정부부처, 국회 및 정당과 정치인지방자치단체공공기관 등의 재세이화의 현대적 적용 추진과제라 할 수 있다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 미래 국가비전으로 일제 식민사관과 중국 사대사관에서 벗어난 국통맥역사 광복의 책무 달성을 위한 추진, 역대 정권마다 대통령 친인척과 측근이 비리에 연루되거나 국정 농단과 법률제도의 위반사례 반복에 대한 타파를 위한 추진이 필요하다. 제왕적 대통령제의 권력집중과 안정, 효율성을 중시하는 현행 다수제 민주주의에서 분권과 협치를 강조하는 합의제 민주주의로의 전환과 정부 신뢰 제고를 위한 추진이 필요하다. 국회 및 정당의 정치적 양극화 심화로 정치권의 편향성 및 이념 갈등과 사회경제적 양극화 지속현상의 정치적 해소를 위한 추진이 필요하다. 한민족의 대화합 및 민족통일 달성 추진, 국제적지구촌적 협력과 현안문제 해결을 위한 동참의 추진이 필요하다.

 

‘3050클럽국가로서 국가적 도덕성 회복과 국통맥역사 광복을 비롯한 국론통일민족의 대화합 및 민족통일의 달성과, 한민국의 일류강국과 세계 등불의 국가설 여망에 따라 국가와 민족의 번영발전을 추구하는 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위해, 대통령 및 정부부처, 국회 및 정당과 정치인지방자치단체공공기관 등의 재세이화의 주요 실천과제를 채택하여 실천하게 될 경우에 관계기관 역할체계의 정립과정이 요청된다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 국정운영계획, 관련 기본계획과 같은 국가전략의 추진과제에 대한 홍익인간론적 모색 차원에서 대통령 및 정부부처를 비롯해서, 국회 및 정당과 정치인지방자치단체공공기관 등의 각기 시행성과 목표를 보다 효과적으로 달성하기 위한 계획수립 및 시행 등이 중요할 것이다. 특히 공공기관의 경우 국회 및 사법부 산하 공공기관에 까지 모두 포함하는 것이 필요하다.

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익인간론적 모색관련 기본적인 재세이화 준수 의무

 

‘3050클럽국가(정상호 외, 2019)로서 대한민국의 일류강국과 세계 등불의 국가건설 여망에 따른 국가통합남북통합인류통합을 실현하려는 국가전략적 목표로, 우리 국민과 인류의 보다 안정된 삶, 풍요로운 삶, 행복한 삶을 위한 추진과제의 실행에 부응하고,개개인은 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한국내외적 의무와 사명에 참여하는 것이 중요하다(임기추, 2018). 재세이화의 국내적 주요의무를 간략히 요약하면 다음과 같다. 먼저 시민사회적 주요의무는 개인 수신, 사회규범의 준수와 국민의 기본의무가 부여되어 있다. 지도자의 주요의무는 시민사회적 주요의무를 비롯하여 시도지사나 국회의원 등의 의무 준수, 대통령의 의무 및 법제 준수(필요시 의무사항 개정 및 보완 포함) 등이 있다. 재세이화의 지구촌적 주요사명을 요약하면 다음과 같다. 오늘날 지구촌시대에 세계의 인간존중 의식과 민주화, 평화 및 경제문제와 인류사회 복지, 지구촌 문화, 지구 환경보전 등의 사명이 있다(서보근, 2012).

 

이와 같이 국내 법제 준수 등과 국외 사명 준수와 같은 재세이화의 실천과 함께 성통공완 수행의 충족 확인이 선결적으로 전제되어야, 도덕적 책임감의 자각과 실천으로 변화됨으로써 오늘날 법령제도의 올바른 결정과 공정한 집행에 관한 현대적 국정운영의 실현이나 적용 가능성이 높다고 판단할 수 있을 것이다.

 

*필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

  

 

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -24] Premise of Confirming the Practice of Jaeseihwa

 

2) Practice of Jaeseihwa

 

Overview of the Concept of Jaeseihwa

 

It can be interpreted from the perspective of today's laws and policies, compliance with social norms and customs, and individual spiritual practices after Hongik Meditation's achievement of sexuality and emptiness (Jang Young-joo, 2013; Cho Ok-gu, 2008). (Min Young-hyeon, 2009; Lim Jae-hae, 2013; Cho Seok-bong, 2013; Jo Myung-rae, 2011). Min Yeong-hyeon (2009) analyzed Chanjeongyegeong as the meaning of the precepts of daily life and the scriptures for training and training of the mind and body. Lim Jae-hae (2013) interpreted it as ruling by the method of Jaeseihwa called 360 human items. Cho Seok-bong (2013) argued that Jaeseihwa is a policy implementation. Cho Myung-rae (2011) interpreted the Chanjeongyegeong 366 items system as a heavenly law like the laws of a modern country today.

 

Background of Applying Jaeseihwa in the Global Village Era

 

The Hongik Ingan ideology, as shown in the history of the founding of the country, emphasized national and national identity and unity and unity whenever it went through all kinds of national ordeals, even in the history of modernization, avoiding the crisis of the time and becoming the driving force of the independence movement. (Seo Bo-geun, 2012). In today's global village era, the Hongik Ingan ideology can go beyond the nationalism of one country and expand to world pacifism, so it can contribute to the coexistence and co-prosperity of the human community. In addition, it will be possible to expand to the entire global village beyond the human world, which is a spatially unique feature, that is, the national scope. In addition, it is possible to sublimate and develop spiritually beyond nationalism into a spirit of humanitarian global citizenship. In today's world, pending issues to be resolved beyond various forms of conflict and confrontation between nations, races, and races await the modern application and idealistic realization of the new Hongik Ingan ideology.

 

The Hongik Ingan ideology, based on the founding history of the Korean people, is required to solve the following problems that may appear in the global practice process. First of all, 1) we will have to overcome the limitations of nationalism. Since it originated from the founding history of the Korean people, excessive emphasis on nationalism should be avoided. 2) It is necessary to overcome the age difference in applying the ancient history of the founding to today's reality. It is necessary to overcome the difference of the times according to the application of ancient ideology to the modern situation. 3) The Hongik Ingan ideology should overcome the lack of interest among Koreans and the lack of awareness among global citizens. It is well known to Koreans and the Korean people, but it will be unfamiliar or unfamiliar to other global citizens, so there will be a lack of awareness. 4) In the process of globalization of the Hongik Ingan ideology, there are oppositions from various groups at home and abroad. Resistance by various groups is expected in the process of globalization due to differences in race, religion, and ideology.

 

Using the wisdom of Hongik Ingan, a traditional value, to accurately recognize changes in the real situation, overcome problems that may arise in the process of global realization, and at the same time, actively participate in globalization activities for the development and prosperity of human society. You will need to be actively involved. It is expected that we Koreans will not only be able to become good and exemplary citizens of the world, but also contribute greatly to the coexistence and co-prosperity of human society.

 

Main Domestic and International Scope of Practice of Jaeseihwa

 

Based on the preceding research results of Min Young-hyeon (2009), Lim Jae-hae (2013), Cho Seok-bong (2013), Jo Myung-rae (2011), and Seo Bo-geun (2012), after reaching sexuality and Gongwan (Jang Young-joo, 2013; Cho Ok-gu, 2008) can establish the practical scope of Jaeseihwa for the realization of Hongik Ingan. Hongik Ingan theory's domestic mission for the practice of Jaeseihwa is to comply with individual customs, citizens' obligations and social norms from the standpoint of civil society. In addition, if you are in a leadership position, you must additionally abide by the obligations of provincial governors or members of the National Assembly (including legislative amendments), and furthermore, compliance with the duties of the president must be secured. The mission of the Hongik Ingan ideological global village for the practice of Jaeseihwa is also the world's human respect consciousness and democratization, peace and economic issues, human society welfare, global village, whether it is a civil society or a leadership position in today's global village era. It has missions such as culture and global environment preservation.

 

Major Action Tasks of Jaeseihwa for the Modern Application of Hongik Ingan Ideology by the President, Government Ministries, the National Assembly, Political Parties, Politicians, Local Governments, and Public Institutions

 

As a country of the '30-50 Club' (Jeong Sang-ho et al., 2019), it aims to restore national morality and national integration, inter-Korean integration, and human integration, including the responsibility of national communication and historical liberation, in accordance with the hope of building a first-class powerhouse and a Hongik nation that will become a global light. As a national strategic goal to be realized, it will be necessary to practice the task. First of all, as a premise for the modern application of Hongik Ingan ideology in Korea, the restoration of morality, the responsibility of national communication and historical liberation, the resolution of political pending issues, the achievement of national unification, and the promotion of participation in resolving pending international and global issues. is to do National strategic goals to realize national integration, inter-Korean integration, and human integration, including the restoration of national morality and the responsibility of national communication and historical liberation. It can be said that it is a task to promote the modern application of Jaeseihwa.

 

As a future national vision for the modern application of Hongik Ingan ideology, it is necessary to push forward to achieve the responsibility of national communication, historical liberation, and liberation from the Japanese colonial ideology and the Chinese embassy. For each successive administration, it is necessary to push for the destruction of the President's relatives and aides who are involved in corruption, or the repetition of violations of the law and system. It is necessary to shift from the current majority democracy, which emphasizes concentration of power, stability, and efficiency in the imperial presidential system, to a consensus democracy that emphasizes decentralization and governance, and to promote trust in the government. Due to the deepening political polarization of the National Assembly and political parties, it is necessary to promote political resolution of the political bias and ideological conflicts and the continuing socio-economic polarization. It is necessary to promote the achievement of great harmony and national unification of the Korean people, international and global cooperation, and participation in resolving pending issues.

 

As a country of the ‘30-50 Club’, it is requested to restore national morality, restore national communication and historical liberation, and achieve unification of national opinion, harmony among the people, and national unification. It is necessary to modernly apply the Hongik Ingan ideology that pursues the prosperity and development of the nation and the people according to the desire of Korea to build a first-class powerhouse and a world-class nation. When the president and government ministries, the National Assembly, political parties, politicians, local governments, and public institutions adopt and implement major action tasks for Jaeseihwa, the process of establishing a role system for related organizations is requested. It is necessary to promote national strategies such as national management plans and related basic plans for the modern application of Hongik Ingan ideology. In order to seek the Hongik Ingan theory, it is important for the president and government ministries, the National Assembly, political parties, politicians, local governments, and public institutions to establish and implement plans to more effectively achieve their respective implementation and goals. something to do. In particular, in the case of public institutions, it is necessary to include all public institutions under the National Assembly and the judiciary.

 

Obligation to Comply with Basic Jaeseihwa Related to Hongik Ingan Theory Search for Modern Application 

 

As a country of the ‘30-50 Club’ (Jeong Sang-ho et al., 2019), the national strategic goal of realizing national integration, inter-Korean integration, and human integration is requested according to the hopes of Korea’s first-class powerhouse and world-class national construction. It is important for individuals to participate in domestic and international duties and missions for the modern application of Hongik Ingan thought, responding to the implementation of the initiatives for a more stable, prosperous and happy life for our people and mankind. Kichu Lim, 2018). A brief summary of the major domestic duties of Jaeseihwa is as follows: First of all, the major civil and social obligations are individual morale, compliance with social norms, and basic obligations of the people. The main duties of a leader include major civil society duties, compliance with the duties of provincial governors and members of the National Assembly, and compliance with the President's duties and laws (including revision and supplementation of duties if necessary). A summary of Jaeseihwa's major global missions is as follows. In today's global village era, there are missions such as the world's human respect and democratization, peace and economic issues, human social welfare, global culture, and global environmental preservation (Seo Bo-geun, 2012).

  

In this way, along with the practice of Jaeseihwa, such as compliance with domestic laws and foreign missions, the confirmation of the fulfillment of Seongtong Gongwan must be a prerequisite. Based on these results, it can be judged that there is a high possibility of realization or application of modern state administration regarding the correct decision and fair execution of laws and systems today by changing to awareness and practice of moral responsibility.

 

*Writer/Lim Ki-chu

  

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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