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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -45] 홍익사회: 실천방법 및 선결요건

임기추 전문위원 | 기사입력 2023/04/06 [02:16]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -45] 홍익사회: 실천방법 및 선결요건

임기추 전문위원 | 입력 : 2023/04/06 [02:16]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여, 우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60여회로 나누어  연재한다. 편집자 주]

 

 

 

2) 홍익인간 사상의 실천방법 및 선결요건

 

홍익인간재세이화홍익사회의 개념

 

홍익인간의 개념은 보통 통치자가 널리 인간을 이롭게 한다.”(정영훈, 2013)로 알고 있다. 이와 달리 박정학((2004, 2017) 연구결과에 의하면, 홍익의 의미를 우리의 이익, 또는 모두 이익(all-win)이라 해석하고 있다. 최근 논문에 의하면, 홍익의 넓게혹은 모두,’ 그리고 이익으로 풀이하며, 홍익을 널리 크게 돕고 이롭게 한다.”라고 해석(신용하, 2019)하고 있다.

 

그런데 모두 이익이란 모든 개별 사람들의 이익이 아니라 작게는 가정이나 나라, 민족, 크게는 아시아, 지구 전체를 한 덩어리로 본 지구촌의 이익이라는 뜻이고, 바로 세계화가 추구해야 하고 우리 모두가 추구해야 할 목표인 홍익인간이 되는 것으로 풀이하고 있다. 박정학은 우리 모두의 범위에 개별 사람을 제외된 것으로 보지만, 본고는 새 해석에 따라 인간을 모두 이롭게 한다의 대상에 포함해 해석하고자 한다. 기존의 널리 인간을 이롭게 하라는 해석보다, “인간을 모두 이롭게 한다.”는 새 해석이 더 구체화된 의미가 있다고 하겠다. 따라서 본고에서는 널리 인간을 이롭게 한다.”라는 기존의 해석에서 널리모두로 바꾸고, 홍익인간의 개념을 통치자가 인간을 모두 이롭게 한다.”라거나 모두 이익이 되도록 한다.”라고 정해 볼 수 있다. 여기서, 이익이란 물질적정신적으로 이롭고 보탬이 되는 일이라는 사전적 뜻으로, 간단히 말하면 경제비경제적 이익 및 가치라고도 말할 수 있다.

 

홍익인간 개념을 잘 알기 위해 재세이화의 개념에 대한 이해가 필요하다. 먼저 임재해(2013)의 선행논문에서 홍익인간의 이념 아래 (중략) 주곡(主穀), 주명(主命), 주병(主病) 등 관리들이 360여 인간사를 재세이화의 방법으로, (중략) 통치한 것으로 분석하였다. 민영현(2009)일상생활과 개인 수행 및 심성연마의 지침을 중심으로 구성되어 있는 것으로 설명하고 있다. 조석봉(2013)은 홍익인간에 대해 수기(修己), 재세이화에 대해 치인(治人)이라고 주장하고 전자를 강령 혹은 규범, 후자를 정책 시행으로 해석하였다. 조명래(2011)“366()를 현대국가의 법령과 같은 의미를 내포하고 있는 것으로 해석하였다.

 

이와 같이 여러 분석논문을 참조하여 재세이화의 개념을 집약할 수 있다. 재세이화의 개념은 일상생활, 개인수행, 심성연마의 지침 등과 같은 다스리는 이치로써, 현대국가의 법령정책 시행을 비롯해 사회규범이나 사회관습의 준수 및 개인수신 규제 등으로 말할 수 있다.

 

이러한 홍익인간의 개념이 일상생활 속에서 재세이화의 실천으로 나타날 때 그 사회를 홍익인간의 사회, 이를 줄여서 홍익사회라고 할 수 있을 것이다. 여기서, 사회란 개인의 사고와 행동을 구조화시킨 집단, 인간의 공동생활을 위한 구성체로 정의된다(한국민족문화대백과사전, 사회). 그러므로 홍익사회란 사회와 홍익인간의 개념과 재세이화의 실천 개념을 결합시킨 것이라고 할 수 있다.

 

홍익인간 사상의 실천방법

 

홍익인간 사상의 실천방법은 고조선 시대(11세 도해단군)의 염표문 구절 중(조한석, 2019; 김철수, 2015)에서 찾을 수 있다. 이 내용은 통치자가 하느님(一神)께서 참마음을 내려 주셔서 사람의 본성을 광명으로 통해 있고 하느님의 가르침으로 세상을 다스리고 교화하여 인간을 모두 이롭게 하라는 것이니라(()로 일신강충(一神降衷)하사 성통광명(性通光明)하니 재세이화(在世理化)라야 홍익인간(弘益人間)이라 하다)”라고 명시되어 있다. 이 구절에서는 홍익인간을 실현하기 위해서 성통·광명, 재세이화가 필수조건임을 가리킨다고 말할 수 있다.

 

선행연구에 의하면, 조한석(2019)성통(性通)재세이화홍익인간의 구현이라는 공완(功完)을 이루기 위한 전제조건인 동시에 인간의 자기실현을 위한 필수조건이라고 분석하였다. 김철수(2015)는 재세이화를 홍익인간의 구체적 방법이자 실천수단의 의미를 지닌다고 주장하였다. 조옥구(2012)성통공완과 재세이화는 홍익인간하는 2가지 방법론에 해당하고 이 2가지 방법론을 통하면 홍익인간에 이를 수 있고, 이들 성통공완, 재세이화, 홍익인간의 상호관계라고 설명하고 있다.

 

그러므로 재세이화가 홍익인간의 필수조건이고, ‘성통공완도 홍익인간에 대해 하나의 전제조건이라 말할 수 있다. 이에 따라 홍익인간 사상의 실천방법을 말하자면, 홍익인간 사상을 현대적으로 적용하기 위한 전제조건으로 성통·공완과 재세이화 실천이 충족확인되어야 가능한 것이라고 할 수 있다. 다시 말해, 성통·공완 이후에 재세이화의 조건까지 충족하는 것이 바로 홍익인간의 실현방법인 것이고, 홍익인간 사상의 실천방법이라 할 수 있다.

 

성통공완 수행방법 개요

 

성통공완이라는 수행방법은 삼일신고 관련 학술논문대로 마음(감정)과 기(숨결)와 몸(감각)에 관한 기억을 떠올려서 허공 우주에 모두 다 버리고 본성·본명·본정을 회복하는 수련이다. 본고에서는 지감조식금촉에 대한 3법 수행방법의 개요를 약술한다. 좀더 말하자면, 과거 통치자와 같은 법령·제도 결정권자를 비롯한 일반시민들이 이근철·박진규의 논문대로 “1) 지감의 기쁨두려움슬픔성냄탐욕싫어함 등 6가지 기억, 2) 조식의 향기썩은내차가움더위메마름습기 등 6가지 기억, 3) 금촉의 소리색깔냄새성욕부딪침 등 6가지 기억 등과 같은 모든 거짓의 기억을 떠올려 허공우주에 버리는 명상 수련으로 수행할 수 있다. 여기서, 법령·제도 결정권자란 정영훈(2013) 논문에 제시하는 통치자와 관리계급 또는 백성 등과의 관계에 참고해서, 대통령을 비롯한 입법기관, 사법기관, 행정기관 내에서 법령·제도적인 입법판결결정업무에 관계되는 모든 직무 수행자라 할 수 있다.

 

이와 같은 수련을 성통한 자라야 선행연구결과와 같이 다른 모든 존재들과 더불어 도덕적 책임감을 실천(공완)하는 존재라는 사실로 귀결되고, 성통공완을 우리 공동체의 이념으로 표현하고, 곧 홍익인간을 양성하는 수련법이라고 강조(김광린, 2015)한 결과에 주목하여, 홍익사회의 구현을 기대해 볼 수 있다. 이러한 성통공완수행은 재세이화 실천의 충족과 더불어 홍익인간 사상의 현대 적용에 의거 홍익사회 구현을 위한 전제조건인 것이다. 그러므로 통치자가 성통공완 수행의 충족경지가 전제확인되어야 도덕적 책임감을 갖고, 현대적 법령제도의 공정한 결정과 모두에게 이로운 집행을 추구함으로써 홍익사회 구현이 가능할 것으로 판단할 수 있다.

 

성통공완이란 마음(감정), (숨결), (감각) 등에 대한 모든 기억을 떠오르는 대로 모두 버려서 인간의 원형을 다시 찾아가는 명상수행 경지라고 할 수 있다. 수행 이후에 도덕적 책임감을 실천하는 존재라는 것을 자각할 수 있다. 이에 따라 올바른 논의와 공정한 결정을 통하여 사회공동체의 이념을 실현할 수 있을 것으로 기대된다. 이를 통해서 과거 통치자와 같은 법령제도의 결정권자 및 일반시민들의 법령규범 준수 등과 같은 재세이화의 실천으로 연결되어, 당사자이해관계자를 포함한 누구든지 모두 이익의 공유를 기대할 수 있을 것으로 본다.

 

재세이화의 주요 실천범위

 

재세이화의 실천범위는 재세이화에 대한 선행연구사례(임재해, 2013; 민영현, 2009; 조명래, 2011; 조석봉, 2013)에 의거 재세이화의 실천관련 국내적 주요 실천범위를 약술할 수 있다. 먼저, 시민사회 입장에서는 개인수신과 국민의 의무를 비롯해 법령·제도·사회규범·사회관습 등을 준수하며, 지도자의 경우에는 시민사회 입장에 시도지사국회의원관련 의무법제 등을 추가적으로 준수하고, 그리고 대통령관련 의무와 법제 등에 대해 추가적으로 준수(개정이나 보완내용 준수 포함)되어야 하는 것을 포함한다.

 

국민의 의무를 예시하면, 헌법상 교육·근로·납세·병역·공공복리적합의무는 물론 환경보전의 의무, 또한 조국에 대한 충성·헌법옹호·법률준수 의무 등이 포함(한국민족문화대백과사전a, 국민의 기본의무)되어 있다. 국회의원의 경우에는 헌법 준수와 청렴을 비롯해 국익 우선, 지위남용·영리행위겸직금지, 기타 국회 내의 의무 등(한국민족문화대백과사전, 국회의원)이 있다. 그리고 대통령의 의무에는 헌법준수 의무는 물론 국가보위·조국평화통일·국민의 자유, 복리증진·민족문화창달 의무 등(두산백과, 한국의 대통령)이 있다. 동시에 대통령 선서를 비롯해 국회의원시도지사 등의 선서와 윤리강령 등준수도 재세이화의 실천범위에 포함된다.

 

한편 재세이화의 지구촌적 실천사명을 간단히 열거하자면 지구촌시대에 세계의 인간존중 의식과 세계 민주화라든지, 세계 평화·경제문제나 인류사회적 복지, 지구촌의 문화 및 지구 환경보전 등(서보근, 2012)과 같은 주요 사명을 들 수 있다.

 

홍익인간 실현의 선결요건

 

앞에 고찰한 바와 같은 홍익인간 실현의 전제조건으로서 성통공완 수행과 재세이화의 실천 충족여부와 관련 선문답, 사회과학적 조사방법 등에 의한 선결요건의 확인이 필요하다(임기추, 2018; 2019). 먼저, 홍익사회 구현을 위한 강구에 앞서 먼저 성통공완 충족경지의 확인은 선문답을 비롯한 오링 테스트, 설문조사에 의해 가능하다. 수행 이후에 일상생활 중의 성통공완의 일시적 여부종일 지속여부와 사적 생활 중의 변화와 공적 생활 중의 변화와, 홍익인간 관점의 의식이나 행동 변화로 일반시민의 의식행동과 국가지구촌에 대한 재세이화의 사명인식 변화여부를 확인한다.

 

다음에 재세이화 실천측면에서 사회규범관습의 준수나 법령제도의 준수 생활이 진전됐는지 확인이 필요하다. 사회규범과 국민 기본의무와 지구시민의 사명 등과 같은 일반시민의 사명 실천과, 지도자의 경우에는 국내국외적 실천사명에 관한 선문답 파악진단수행 지속여부에 관한 확인절차가 필요하다. 실제 홍익인간 사상의 현대 적용을 통한 홍익사회 구현을 위한 법령제도적 결정권자들에 대한 도덕적 책임감의 자각과 실천여부를 포함 선결요건의 충족확인이 가장 중요한 요소라고 생각한다.

 

이와 같이 성통공완수행 및 재세이화의 실천에 대한 충족여부가 확인될 때에 홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 홍익사회 구현과 관련해, 도덕적 책임감의 자각과 실천 하에, 올바른 논의와 공정한 결정은 물론 모두에게 이로운 시행들이 가능할 것으로 판단한다. 법령·제도의 결정권자가 지감조식금촉의 3법수행 이후 도덕적 책임감의 자각과 실천을 제고시킬 수 있다면, 실제 법령·제도의 결정실행시 사회적 신뢰도 향상 및 공정성 제고 등의 효과에 더욱 긍정적 작용을 기대하게 될 수 있을 것이다.

 

*필자/임기추 박사

 

홍익경영전략원 원장/유튜브 홍익나라(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) 운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 [기사전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

  

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

   

  

 

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -45] Hongik Society Thesis: Practice Methods and Prerequisites of Ideology

 

2) Practice Methods and Prerequisites of Hongik Ingan Ideology

 

Concepts of Hongik Ingan, Jaeseihwa, and Hongik Society

 

The concept of Hongik Ingan is commonly known as “beneficial to human beings widely” (Jeong Young-hun, 2013). In contrast, according to the research results of Park Jeong-hak (2004, 2017), the meaning of Hongik is interpreted as our profit or all-win. 'All' and 'profit' are interpreted as 'profit', and Hongik is interpreted as "to help and benefit widely and greatly" (Shin Yong-ha, 2019).

 

However, profit for all means “not the interests of all individual people, but the interests of families, countries, peoples, Asia, and the global community at a large scale. The goal is to become a Hongik Ingan.” Park Jeong-hak sees that 'individual people' are excluded from the scope of 'all of us', but according to a new interpretation, this paper intends to interpret it by including it in the subject of 'benefiting all humans'.

 

In order to understand the concept of Hongik Ingan, it is necessary to understand the concept of Jaeseihwa. First, in Lim Jae-hae’s (2013) precedent thesis, “Under the ideology of Hongik Ingan (omitted), officials such as Jugok, Jumyeong, and Jubyung transferred 360 human items to Jaeseihwa’s method. , (omitted) analyzed as ruling.” Min Young-hyeon (2009) describes it as “constructed around guidelines for daily life, personal practice, and mental training.” Cho Seok-bong (2013) argued that Hongik Ingan was a sugi (修己) and Jaeseihwa was a ruler, and interpreted the former as a code or norm and the latter as a policy implementation. Cho Myung-rae (2011) “interpreted 366 items (things) as having the same meaning as the laws and regulations of a modern country”.

 

In this way, the concept of Jaeseihwa can be summarized by referring to various analysis papers. The concept of Jaeseihwa is a governing principle such as daily life, personal practice, and guidelines for training the mind, and it can be said as the enforcement of laws and policies of modern countries, compliance with social norms and social customs, and regulation of personal reception. .

 

When this concept of Hongik Ingan appears as the practice of Jaeseihwa in everyday life, the society can be called a society of Hongik Ingan, or a Hongik society for short. Here, society is defined as ‘a group in which individual thoughts and actions are structured, a construct for human common life’ (Encyclopedia of Korean National Culture, Society). Therefore, Hongik society can be said to be a combination of the concept of society and Hongik Ingan and the practice concept of Jaeseihwa.

 

How to Practice Hongik Ingan Thought

 

The practice of Hongik Ingan ideology can be found in the Yeompyomun passages of the Gojoseon era (11th-year-old Dohaedangun) (Cho Han-seok, 2019; Kim Cheol-soo, 2015). This content is “God (一神) bestows the true mind, through man’s nature as light, governing and edifying the world with God’s teachings, so that all human beings benefit.” Sergeant Seongtong Gwangmyeong (性通光明) and Jaeseihwa (在世理化) are called Hongik Ingan (弘益人間)”. In this passage, it can be said that it indicates that in order to realize Hongik Ingan, Sungtong·Light and Jaeseihwa are essential conditions.

 

Therefore, it can be said that ‘Jaeseihwa’ is a prerequisite for Hongik Ingan, and ‘Seongtong Gongwan’ is also a prerequisite for Hongik Ingan. Accordingly, to speak of the practice method of Hongik Ingan thought, it can be said that it is possible only when the practice of Seongtong, Gongwan and Jaeseihwa is met and confirmed as a prerequisite for modern application of Hongik Ingan thought. there is. In other words, satisfying the conditions of Jaeseihwa after Seongtong·Gongwan is the way to realize Hongik Ingan, and it can be said to be the practice of Hongik Ingan thought.

 

Overview of Seongtong・Gongwan Methods

 

According to an academic thesis related to the Samil Shingo, the method of practice called SeongtongㆍGongwan recalls memories of the mind (emotions), qi (breath), and body (senses) and throws them all away in space and space. It is a training to restore one's true nature. In this paper, the outline of the three methods of practicing Jigam, Josik, and Geumchok is outlined. More to the point, ordinary citizens, including those in charge of statutes and institutions, discard the six memories of 1) Jigam: joy, fear, sadness, anger, greed, and dislike, according to Lee Geun-cheol and Park Jin-gyu's theses. 2) Throw away six memories: the scent of Josik, rotten smell, coldness, heat, dryness, and dampness. 3) Discard 6 memories: sound, color, smell, taste, sexual desire, and bump. It can be practiced as a meditation practice to recall all these false memories and throw them out into space. Here, the person in charge of determining laws and institutions refers to the “relationship between the ruler and the administrative class or the people” presented in the thesis of Jeong Young-hoon (2013). It can be said that it is a performer of all duties related to decision-making.

 

As in the previous research results, only those who have undergone this kind of training "result in the fact that they are beings who practice moral responsibility (Gongwan) along with all other beings", and set Seongtong Gongwan as "the ideology of our community." We can look forward to the realization of a Hongik society by paying attention to the results emphasized (Kim Gwang-rin, 2015) as “a training method that expresses and cultivates Hongik Ingan.” Such SeongtongㆍGongwan asceticism is a prerequisite for the realization of Hongik society based on the modern application of Hongik Ingan thought along with the fulfillment of Jaeseihwa practice. Therefore, it can be judged that the realization of a Hongik society is possible only when the fulfillment of Seongtong Gongwan practice is premised and confirmed, with a sense of moral responsibility, and by pursuing fair decisions and execution beneficial to all in modern laws and systems.

 

Seongtong Gongwan can be said to be a state of meditation practice in which all memories of the mind (emotions), qi (breath), and body (sensations) are discarded as soon as they come to mind to find the original human form again. After practicing, you can realize that you are a being who practices moral responsibility. Accordingly, it is expected that the ideology of social community can be realized through correct discussion and fair decision. This leads to the practice of Jaeseihwa, such as compliance with laws and norms by the decision makers of laws and systems and the general public, and it is expected that everyone, including the parties concerned and interested parties, can expect to share profits.

 

Main scope of practice of Jaeseihwa

 

The scope of practice of Jaeseihwa is based on previous studies on Jaeseihwa (Yim Jae-hae, 2013; Min Young-hyeon, 2009; Jo Myung-rae, 2011; Jo Seok-bong, 2013). range can be outlined. First, from the point of view of civil society, we comply with laws, systems, social norms, social customs, etc., as well as the duties of individuals and citizens. It also includes what must be additionally observed (including compliance with amendments or supplements) to the President-related obligations and laws.

 

For example, the duties of citizens include education, labor, tax payment, military service, and public welfare according to the Constitution, as well as environmental preservation, loyalty to the motherland, constitutional protection, and legal observance (Encyclopedia of Korean National Culture a) , the basic duty of the people). In the case of members of the National Assembly, there are constitutional observance and integrity, national interest priority, abuse of position, profit-making activities, prohibition of concurrent office, and other duties within the National Assembly (Encyclopedia of Korean National Culture, Member of the National Assembly). And the duties of the president include not only the duty to comply with the Constitution, but also the duty to protect the nation, peaceful reunification of the country, freedom of the people, promotion of welfare, and promotion of national culture (Doosan Encyclopedia, President of Korea). At the same time, the scope of practice of Jaeseihwa includes compliance with the presidential oath, oaths of members of the National Assembly and city and provincial governors, and the code of ethics.

 

On the other hand, to briefly enumerate the global missions of Jaeseihwa, such as global human respect and global democratization, world peace and economic issues, human social welfare, global culture and global environmental preservation in the global village era (Seo Bo-geun, 2012 ) can be cited as the main mission.

 

Prerequisites for realizing Hongik Ingan

 

As discussed above, as a prerequisite for the realization of Hongik Ingan, it is necessary to confirm the prerequisites through Seon dialogue and social scientific research methods, etc. It is necessary (Im Ki-chu, 2018; 2019). First of all, prior to devising measures to realize a Hongik society, it is possible to confirm the fulfillment of SeongtongㆍGongwan by O-ring tests and surveys, including Seon dialogues. After asceticism, whether SeongtongㆍGongwan in daily life is temporary, whether it lasts all day, changes in private and public life, and changes in consciousness or behavior from the perspective of Hongik Ingan, the consciousness of general citizens ・Check whether Jaeseihwa's perception of its mission has changed in its actions and in the national and global village.

 

Next, in terms of practicing Jaeseihwa, it is necessary to check whether the observance of social norms and customs and the observance of laws and systems have progressed. It is necessary to carry out the missions of ordinary citizens, such as social norms, basic obligations of citizens, and missions of global citizens, and in the case of leaders, to identify, diagnose, and confirm whether to continue to carry out the missions of domestic and foreign missions. I think that the most important factor is to confirm that the prerequisites are met, including the awareness of moral responsibility for the legal and institutional decision makers and whether or not to practice, for the realization of a Hongik society through the modern application of Hongik Ingan ideology.

 

*Writer/Lim Ki-chu 

  

Hongik Institute of Management Strategy, Director/YouTube Hongik Nara(https://www.youtube.com/channel/UCp77kpD3e2PDSg6OHI8LJTw) Channel Operator 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 11편의 학술논문 발표
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