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[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -8] 현대적 적용의 실현 여망

임기추 전문위원 | 기사입력 2022/11/24 [00:39]

[홍익인간 사상의 현대화 적용이론 -8] 현대적 적용의 실현 여망

임기추 전문위원 | 입력 : 2022/11/24 [00:39]

[21세기 세계 주도의 핵심사상으로 일컬어지고 있는 홍익인간 사상에 관하여우리나라가 이제 지향해야 할 새로운 홍익인간 사상의 현대화 적용이론을 개발하여 제시하고자 한다. 본 내용은 임기추박사의 저서 홍익인간 사상의 현대화 적용이론(2022)을 60회로 나누어 연재한다. 편집자 주]

 

 

 

5. 홍익인간 사상의 현대적 적용의 실현 여망

 

홍익인간 사상의 현대적 적용상 사명 요청

 

대한민국은 1945년 광복이래 한강의 기적이라고 불리는 높은 경제성장을 이룩하며, 1990년대에 이르러 세계적 경제강국과 민주주의 선진국으로 발전하였다(한국위키백과, 대한민국, 2020). 2019년 명목기준 1인당 국민 총소득(GNI)31,430달러로 세계은행에서 고소득 국가로 분류되었고, 2016년 유엔의 인간개발지수(HDI) 조사에서 세계 18위로 매우 높다. 국제통화기금(IMF)에서는 대한민국을 선진 경제국으로 분류하였다. 또한 대한민국은 30-50클럽 7위 국가, 주요20개국(G20)경제협력개발기구(OECD)개발원조위원회(DAC) 등 국제기구의 회원국이다. 국경없는기자회에서 매년 발표하는 언론자유지수에서 2018년에 43위를 기록하여 아시아 최고의 민주주의 선진국이다.

 

하지만 국내총생산 대비 16%를 차지한 삼성전자가 전체 국내 임금근로자수(1,819만여명)0.5%인 고용효과를 유발한 것에서 드러나듯 경제적 양극화가 있다. 2003년부터 OECD 회원국 자살률 1위이며, 교통사고에 의한 사망률을 비롯해 장시간 근로와 이에 따른 산업재해 사망률, 저출산 등과 같이 빛과 그림자가 공존한다. 특히 세계행복지수는 2020153개국중 61(201658). 이는 다른 나라의 국민보다 사회적 불만이 많고, 경제수준에 비해서 불행한 삶의 유지상황에 처해 있다(서울경제, 2019.3.21; 연합뉴스, 2020.3.20).

 

우리 고대 한민족이 중국 문명과 일본 문명, 아시아 문명을 만든 모태였다는 사실이 확인되고 있다일반적으로 고대에 한국은 중국의 식민지였고 근대에는 일본의 식민지였다는 비문명적야만인적인 이미지가 전세계 학계를 지배하고 있던 때에 알려졌던 것이다(이홍범, 2014).  리나라는 마고시대, 황궁유인환인의 환국시대 이후 배달(단국)고대조선북부여의 역사를 이어 왔다. 그리고 고구려, 신라, 백제, 가야, 그리고 고구려를 이은 대진국(발해)과 고려조선대한민국으로 이어지는 국통맥을 가지고 있다(조홍근, 2014). 특히 모든 인류의 시원국가인 환국 3,301, 배달 단국 1,565, 단군조선 2,096(고동영, 1986)의 역사적인 문헌기록이 확인되고 있다. 2022년 임인년(任寅年)은 단기(檀紀) 4355, 개천(開天) 5919, 환기(桓紀) 9219, 천부(天符) 72,400년의 역사가 있는 홍익인간 사상의 국통맥을 이어온 것(조홍근, 2014; 임기추, 2016)으로, 우리 한민족에 대한 자부심을 느끼지 않을 수 없다

 

이와 같은 우리나라는 20세기 까지 자유민주주의 및 물질문명의 발전시대였다면, 21세기에는 우리 홍익인간 사상의 현대적 적용을 통해서 정신문화의 발전과 인류평화의 보장시대를 개화시킬 사명을 요청받고 있다(김석동, 2014). 인류 역사가 시작된 이래로 지금까지 우리는 항구적 평화라는 이상주의의 꿈을 간직해 왔다(이홍범, 2014). 종교계학계과학계를 포함한 많은 저명한 인사들은 언젠가 재앙이 세상을 휩쓸어, 우리가 알고 있는 세상은 종말을 고하고 새로운 시대가 오리라고 예언되어 왔다. 여기서, 이상주의란 인류가 태어나서 질병전쟁빈곤 없이 고통을 받지 않는 영원한 평화의 홍익인간의 이상을 어떻게 만들 수 있는지, 문화역사언어사상풍습신앙 등의 문제라 할 수 있다.

 

현재 대한민국은 세계 10위권에 있는 경제대국이기도 하고, 고대 한민족의 위대한 역사를 알고 있는데, 현존하는 한민족에게도 위대한 유전자(DNA)가 있을 것이다. 고대 국가를 이끌었던 우리 민족이 가지고 있는 보이지 않는 좋은 점이 현대에 어떠한 영향을 끼칠 수 있다고 본다(김석동, 2014). 족은 수신제가 치국평천하를 중시하지만, 한민족은 공완과 홍익인간재세이화의 인간건국세계우주 이념을 추구해 왔다(이경호, 2010). 하나의 민족이나 국가가 자주독립통일번영하기 위해서는 보이지 않는 권력이라 할 수 있는 역사정신권력이 필수적이다. 그래서 세계를 지도하고 있는 선진 강대민족 국가들을 보면 예외 없이 역사정신권력을 기반으로 강력한 부국강병의 군사력과 경제력을 갖고 있다. 이미 우리 한민족은 위대한 역사를 가지고 있다. 고대 한민족이 아시아 문명의 모체라고 말할 수 있다. 연구결과에 의하면 고대 한민족이 아시아 문명뿐만 아니라 전세계 문명의 원형이라는 객관적인 사실들이 나오고 있다는 것이었다(이홍범, 2014).

 

홍익인간 사상의 현대적 적용을 통한 새로운 국가의 실현 여망

 

우리나라는 현재 남북의 분단상황을 넘어 국민의 생존과 번영, 행복한 삶을 달성할 수 있도록 국익 우선추구의 원칙 하에서 홍익인간의 관점에서 우리나라와 인류를 모두 이롭게 할 수 있는 이상주의적 실현 여망이 있다(이홍범, 2014). 우리는 보다 안정된 삶, 풍요로운 삶, 행복한 삶을 바라고, 국가는 이를 보장할 수 있는 환경을 조성하기 위해 부강한 나라 건설을 추구한다. 이를 달성하기 위한 방식으로 분단상황의 대립과 갈등을 넘어서 통일로 번영과 발전을 조성할 수 있을 것이다. 한민국의 남북통일이란 기본적으로 분단된 남북한이 합해지는 것이지만, 분단되기 이전으로 돌아가는 것이 아니라 새롭게 하나의 공동체로 거듭나는 것이다. 통일은 국토를 분단 이전의 상태로 회복하는 동시에 서로 다른 2개 체제를 자유민주주의와 시장경제의 기반 위에서, 하나로 통합하여 새로운 민족공동체를 건설하는 것을 뜻한다. 따라서 통일은 미래를 향한 새로운 역사의 창조작업이다.

 

홍익인간의 사상은 우리 정체성과 동질성 확립에 기여하며, 남북 모두에 의해 공유가능성이 있고, 나아가서 인류사회의 보편적 발전방향과도 부합하는 이념인 것이다. 우리 대한민국은 오늘날 고유한 역사정신인 홍익인간 사상을 중심으로 개인의 자유와 권리를 통합하면 되는데, 그것을 지금까지 못하고 있다오히려 외래로 들어온 민주주의를 통해 개인의 자유와 권리를 실현하려다 보니, 그것이 신장될수록 정치적 혼란이 가중되는 등 분열만 커졌다. 이것이 악화될 경우 국가 민족의 멸망을 자초하게 될지도 모를 일이다. 우리의 홍익사상은 민족국가개인 자유계급의 평등도 초월하면서 모든 인류의 보편적 이상을 포용하고 있다(이홍범, 2014). 비록 아직 절대 다수에 의해 수용되는 이념으로서의 위치를 확보하는 데에는 미치지 못하고 있지만, 새로운 통일의 이념으로서 홍익인간 사상에 대한 관심이 증대하고 있다. 이는 우리 민족에게 고유한 것이라는 점에서 민족주체적이면서도 그것이 지닌 보편적 인류애는 어떠한 사상이나 이념도 뛰어넘어 인류 모두의 사상이기도 한다. 남북 및 주변국가들과 인류사회에 고루 수용이 가능한 홍익인간 이념의 토대로 가능성이 있어서, 모든 민족구성원으로부터, 그리고 국제사회로부터 지지를 받게 될 것이다(이장희, 2003(김광린, 2005) 재인용).

 

김광린(2015)은 개인 차원에서 사람이 우리 민족 고유의 수행법으로서 모든 명상의 원형인 삼일신고(三一神誥)에 의거한 지감(止感)조식(調息)금촉(禁觸)의 홍익명상 수련을 통해, 성통공완이후 도와 덕의 책임감을 실천하는 존재로 회복된다고 주장하였다. 홍익인간 사상의 구현을 통해 전통 홍익명상 수행비결을 되살려 국내 현안문제의 해결을 넘어서고 남북통일과 우리 인류 모두의 행복한 삶을 위한 재세이화와 홍익인간이 실현될 수 있도록 현대적 적용실현 기반의 조성과 및 정신혁명이 절실하다. 이에 본 서에서는 대한민국의 생존과 번영, 행복한 삶을 달성할 수 있도록 우리나라와 인류를 모두 이롭게 할 수 있는 홍익인간 사상의 현대적 적용을 통한 이상주의적 새로운 국가의 실현 여망에 따른 구상방향을 학문적으로라도 제시하고자 한다.

 

현재 대한민국은 산업화와 민주주의의 동시 발전을 이룬(정상호한준 외, 2019) 30-50클럽 7위 국가, 주요20개국(G20)경제협력개발기구(OECD)개발원조위원회(DAC)의 회원국, 국제통화기금(IMF) 분류상 선진 경제국(한국위키백과, 대한민국, 2020)으로서, 이제 한민족의 위대한 고대 역사와 홍익인간 사상에 대한 자부심과 사명감을 갖고서 홍익인간의 세상을 현대적으로 부활시켜야 할 것이다. 우리나라의 전통적 홍익인간 사상을 국익 우선추구의 원칙 하에서 대한민국과 인류에게 모두 이로운 현대적 적용구현을 통해, 국론통일민족의 대화합 및 민족통일과 대한민국의 일류강국과 세계 등불국가의 홍익국가 실현여망에 관한 지평을 마련하는 데에 두고자 한다.

 

주요 연구내용

 

현재 우리나라가 산업화와 민주주의를 이룬(정상호한준 외, 2019) 30-50클럽 7위 국가, 주요20개국(G20)경제협력개발기구(OECD)개발원조위원회(DAC)의 회원국, 국제통화기금(IMF) 분류상 선진 경제국(한국위키백과, 대한민국, 2020)이다. 본 서에서는 홍익인간 사상의 현대적 적용을 통해 우리나라가 민주화시기 국가발전모델 이후에 지향해야 할 새로운 적용이론을 구상하여 실현을 위한 제시하고자 하는 주요한 연구내용은 다음과 같다.

 

앞서 본 바와 같이 대한민국의 국가적 위상과 사명감을 밝힌 뒤에 홍익인간 사상의 의의를 고찰하고, 특히 처음으로 홍익인간에 대한 개념과 범주를 폭넓게 구분을 시도하였다. 대한민국과 인류의 여망인 홍익인간 사상의 현대화 전제조건으로 홍익인간 사상의 실현원리를 설명하였다. 이어 민주화시기 국가발전모델 이후의 새로운 적용이론의 구상을 시도하고자 한다. 2부에서는 홍익인간 사상의 실현원리와 관련한 필자의 경험을 바탕으로 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 전제조건이라고 할 수 있는 성통공완 수행비결 안내와 재세이화의 실현관련 주요내용을 소개하고자 한다. 홍익인간 사상의 실현원리로 홍익인간의 개념과 홍익인간과 재세이화의 전제조건인 성통공완 수행비결 제시와, 홍익인간의 전제조건인 재세이화의 개념 및 주요사명 소개에 이어 홍익인간의 특징적 유형 설명을 붙일 것이다.

 

3부에서는 민주화시기 국가발전모델 이후의 새로운 국가발전모델이라는 측면에서 적용원칙의 구상결과를 바탕으로, 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 홍익인간 관점의 실현틀 및 적용원칙으로 제시하고자 하는 것이다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 연구 차원에서 개인을 비롯해 가정 및 사회나 단체, 지역, 민족 및 인류, 국가 등 각 가정각계각층각 민족각국 등에 대한 홍익인간 관점의 제시 및 실현틀을 모색하고자 한다. 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 새로운 추진에 대한 홍익인간 관점과 재세이화 측면 국정운영 및 국정관리의 적용원칙과 결정원칙을 강구하는 것이다.

 

4부에서는 홍익인간 사상의 현대적 실현관련 홍익인간 관점과 및 재세이화 측면 국정운영의 새로운 적용이론을 국정운영, 정치, 사회, 교육 등의 적용대상에 대하여 강구 및 제시한 주요 학술논문을 소개하고자 한다. , 1) 홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 국정운영 전략방향, 한국사상과 문화, 104, 한국사상문화학회, 2021.12.30. 2) 홍익인간 사상의 현대적 적용에 의한 홍익정치 실현방향, 역사와 융합, 9, 바른역사학술원, 2021.12.30. 3) 홍익인간 사상의 현대 적용에 의한 홍익사회 구현방향, 민족사상, 161, 한국민족사상학회, 2022.2.28. 4) 교육격차 해소를 위한 홍익인간 사상의 적용방향 구상, 미래융합교육, 22, 전주교육대학교 초등교육연구원, 2021.11.30. 등이다.

 

연구추진방법 및 한계점

 

본 서에서 홍익인간 사상의 현대적 적용을 위한 연구결과 및 논문의 구상내용은 기존 선행연구결과를 집대성하여 전적으로 개인차원의 모색과 구상을 시도한 것으로, 학계의 심사와 검증과정 이후 주요결과를 제시하는 것이다. 본 서가 완성되기까지 많은 분들의 다양한 논문과 보고서 및 정리내용을 감사한 마음으로 인용하여 활용하였으나, 필자의 학식과 역량 부족으로 다소 미흡한 점이나 오류 등과 같은 많은 한계점을 안고 있어서 양해를 구한다. 향후 전문연구기관이나 학계의 다양한 학제적 연구와 논의가 필요할 것으로 고백한다. 이 과정에서 국가적 정치인을 비롯한 정당관계자, 정책결정자, 이해관계자, 전문가, 시민단체, 각계각층의 관계자 등과 일반국민들의 폭넓은 의견을 수렴하기 위해서 전문가회의나 제반세미나 등의 개최가 요청됨을 밝혀둔다.

 

* 필자/임기추

 

홍익경영전략원 경영학박사・원장/유튜브 홍익나라 채널운영자(tranlim@hanmail.net). 

 

*아래 영문은 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 기사의 [전문]입니다영문 번역에 오류가 포함되어 있을 수 있음을 전제로 합니다. *The English below is the [full text] of the article translated by 'Google Translate'. It is assumed that the English translation may contain errors.

 

 

[Regarding Hongik Ingan Ideology, which is said to be the core ideology leading the world in the 21st century, I would like to develop and present a theory of modernization application of the new Hongik Ingan ideology that Korea should now pursue. This article is a series of 60 episodes of Dr. Lim Ki-chu’s book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple). Editor's Note]

 

 

  

[Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology -8] Hopes of Realization of Modern Application

 

 

5. The Realization of the Modern Application of Hongik Ingan's Ideology

 

Mission Call for Modern Application of Hongik Ingan Ideology

 

Since liberation in 1945, Korea has achieved high economic growth, called the Miracle on the Han River, and has developed into a world-class economic powerhouse and advanced democracy by the 1990s (Korea Wikipedia, Republic of Korea, 2020). The nominal gross national income (GNI) per capita in 2019 was $31,430, which was classified as a high-income country by the World Bank, and is very high, ranking 18th in the world in the 2016 United Nations Human Development Index (HDI) survey. The International Monetary Fund (IMF) classifies Korea as an advanced economy. In addition, Korea ranks 7th in the 30-50 Club, and is a member of international organizations such as the G20, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), and Development Assistance Committee (DAC). In the Press Freedom Index, published annually by Reporters Without Borders, Korea ranked 43rd in 2018, making it Asia's most advanced democracy.

 

However, as revealed by the fact that Samsung Electronics, which accounted for 16% of GDP, created an employment effect of 0.5% of the total number of domestic wage workers (18.19 million), there is economic polarization. Since 2003, it has ranked first in the suicide rate among OECD member countries, and light and shadow coexist, such as traffic accident mortality, long working hours and consequent industrial accident mortality, and low birth rate. In particular, the World Happiness Index ranked 61st out of 153 countries in 2020 (58th in 2016). This is more social dissatisfaction than the people of other countries, and is in an unfortunate life maintenance situation compared to the economic level (Seoul Economic Daily, 2019.3.21; Yonhap News, 2020.3.20).

 

It is being confirmed that our ancient Korean people were the mother of Chinese, Japanese, and Asian civilizations. In general, it was known at a time when the uncivilized and barbaric image that Korea was a colony of China in ancient times and a colony of Japan in modern times dominated the world academia (Lee Hong-beom, 2014). Korea has continued the history of Baedal (Dankuk) → Ancient Joseon → Northern Buyeo since the era of the Mago Dynasty, Imperial Palace → Yuin → Hwanin. In addition, it has a national network that connects Goguryeo, Silla, Baekje, Gaya, and Daejin (Balhae), which succeeded Goguryeo, and Goryeo → Joseon → Korea (Cho Hong-geun, 2014). In particular, the historical documents of the 3,301st year of Hwanguk, the 1,565th year of Baedal Dankuk, and the 2,096th year of Dangun Joseon (Go Dong-young, 1986), which are the origin countries of all mankind, are confirmed. The year 2022 is the national tradition of Hongik Ingan thought, which has a history of 4355 years of Dandan, 5919 years of Gaecheon, 9219 years of Hwagi, and 72,400 years of Heavenly Father. It is something that has been inherited (Cho Hong-geun, 2014; Lim Ki-chu, 2016), and I cannot help feeling proud of our Korean people.

 

If Korea was in the era of liberal democracy and material civilization development until the 20th century, in the 21st century, through the modern application of our Hongik Ingan ideology, we are asked for a mission to open the era of development of spiritual culture and guarantee of human peace. Yes (Kim Seok-dong, 2014). Since the beginning of human history, we have cherished the idealistic dream of lasting peace (Lee Hong-beom, 2014). Many prominent figures, including religious, academia, and science, have prophesied that one day a disaster would sweep the world, bringing an end to the world as we know it and ushering in a new era. Here, idealism refers to issues such as culture, history, language, ideology, customs, and beliefs, how to create the ideal of Hongik Ingan, an eternal peace where mankind is born free from disease, war, and poverty, and is free from suffering. can do.

 

Currently, the Republic of Korea is also one of the world's top 10 economic powers, and we know the great history of the ancient Korean people, and the existing Korean people will also have great genes (DNA). I believe that the invisible good points of our people who led the ancient nation can have some influence on the modern age (Kim Seok-dong, 2014). The Han Chinese of China value 'national governance after morality of the family', but the Korean people believe in 'Seongtong Gongwan and Hongik InganㆍJaeseihwa'. It has pursued an ideology (Kyungho Lee, 2010). In order for a nation or nation to be independent, independent, unified, and prosperous, historical spiritual power, which can be called invisible power, is essential. So, if you look at the advanced and powerful nations leading the world, without exception, they have strong military and economic power based on historical and spiritual power. Our Korean people already have a great history. It can be said that the ancient Korean people are the mother of Asian civilization. According to the research results, objective facts are emerging that the ancient Korean people are the prototype of not only Asian civilization but also global civilization (Lee Hong-beom, 2014).

 

Hopes for the Realization of a New Nation through the Modern Application of Hongik Ingan's Ideology

 

Korea hopes to achieve an idealistic realization that can benefit both Korea and mankind from the perspective of Hongik Ingan under the principle of pursuing the national interest first so that the people can survive, prosper, and live a happy life beyond the current division of South and North Korea. (Lee Hong-beom, 2014). We wish for a more stable, prosperous, and happy life, and the nation seeks to build a prosperous and strong country in order to create an environment that can guarantee this. As a way to achieve this, it will be possible to foster prosperity and development through unification beyond the confrontation and conflict of the division situation. The reunification of the South and the North in the Republic of Korea is basically the reunification of the divided South and North Koreas, but it is not a return to the pre-division state, but a new rebirth as one community. Unification means restoring the national territory to its pre-division state and at the same time integrating the two disparate systems into one on the basis of liberal democracy and market economy to build a new national community. Therefore, unification is the work of creating a new history toward the future.

 

Hongik Ingan's ideology contributes to the establishment of our identity and homogeneity, has the potential to be shared by both South and North Korea, and is an ideology that is consistent with the universal development direction of human society. We, the Republic of Korea, should integrate individual freedom and rights centered on Hongik Ingan, the unique historical spirit of today, but we have not been able to do that until now. Rather, as they tried to realize individual freedom and rights through foreign democracy, the more it expanded, the more political confusion and division grew. If this worsens, it may lead to the destruction of the nation and nation. Our Hongik Thought embraces the universal ideal of all mankind while transcending the equality of the nation, state, individual freedom, and class (Lee Hong-beom, 2014). Although it has not yet reached its position as an ideology accepted by the absolute majority, interest in Hongik Ingan ideology as a new unification ideology is increasing. It is nationally independent in that it is unique to our nation, but its universal love for humanity goes beyond any ideology or ideology and is also the idea of all mankind. It has the potential to be based on the Hongik Ingan ideology, which can be equally accepted by North and South Korea, neighboring countries, and human society, and will receive support from all ethnic groups and the international community (Lee Jang-hee, 2003 (Kim Gwang-rin, 2005)). Quotation).

 

Kim Gwang-rin (2015) suggests that at the individual level, people can practice Jigam, Josik, Through the Hongik Meditation training of Geumchok, he claimed to be restored as a being who practices responsibility for the Do and Dug after SeongtongㆍGongwan. Through the realization of the Hongik Ingan idea, the secret of traditional Hongik meditation practice is revived, beyond the resolution of domestic issues, and the realization of Jaeseihwa and Hongik Ingan for the unification of North and South Korea and the happy life of all of us. It is urgently needed to create a foundation for modern application and realization and to revolutionize the spirit. Therefore, in this book, in order to achieve the survival, prosperity, and happy life of the Republic of Korea, we seek to realize the idealistic new nation through the modern application of the Hongik Ingan ideology that can benefit both Korea and humanity. I would like to suggest the direction of conception academically.

 

Currently, the Republic of Korea is a country that has achieved simultaneous development of industrialization and democracy (Jeong Sang-ho, Han Joon et al., 2019), ranked 7th in the 30-50 Club, and a member of the G20, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), and Development Assistance Committee (DAC), an advanced economy according to the classification of the International Monetary Fund (IMF) (Korea Wikipedia, Republic of Korea, 2020). Now, with pride and a sense of mission for the great ancient history of the Korean people and the idea of Hongik Ingan, we must modernize the world of Hongik Ingan. We believe that the modern application and implementation of Korea's traditional Hongik Ingan ideology will be beneficial to both Korea and mankind under the principle of pursuing national interests first. It is intended to set the horizon for national unification, great harmony among the people, and national unification, and the hope of realizing the Hongik nation of Korea's first-class power and the world's lamp.

 

Main Research Contents

 

Korea currently ranks 7th in the 30-50 Club, where Korea has achieved industrialization and democracy (Jung Sang-ho, Jun et al., 2019), member countries of the G20, Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), and Development Assistance Committee (DAC), international currency It is an advanced economy according to the IMF classification (Korea Wikipedia, Republic of Korea, 2020). In this paper, through the modern application of Hongik Ingan ideology, the main research contents to be presented for realization by conceiving a new application theory that Korea should pursue after the national development model in the democratization period are as follows.

 

As seen above, after clarifying the national status and sense of mission of the Republic of Korea, the significance of Hongik Ingan thought was considered, and in particular, for the first time, the concept and category of Hongik Ingan were broadly classified. The principle of realization of Hongik Ingan thought was explained as a precondition for the modernization of Hongik Ingan thought, the aspiration of Korea and humanity. Next, I would like to try to conceive of a new application theory after the national development model in the democratization period. In Part 2, based on the author's experience in relation to the realization principle of Hongik Ingan's thought, the secret to practicing SeongtongㆍGongwan, which can be said to be a precondition for the modern application of Hongik Ingan's thought, is covered. We would like to introduce the main contents related to the realization of guidance and Jaeseihwa. Presenting the concept of Hongik Ingan as the principle of realization of Hongik Ingan idea and the secret of practicing Seongtong Gongwan, which is a prerequisite for Hongik Ingan and Jaeseihwa, Hongik Ingan Following the introduction of the concept and main mission of Jaeseihwa, a prerequisite for human beings (Hongik Ingan), a description of the characteristic types of Hongik Ingan will be added.

 

In Part 3, based on the results of the conception of application principles in terms of a new national development model after the national development model during the democratization period, the Hongik Ingan perspective's realization framework for the modern application of Hongik Ingan's ideas It is intended as an application principle. At the research level for the modern application of Hongik Ingan ideology, Hongik Ingan (Hongik Ingan) for individuals, families, societies, groups, regions, peoples, mankind, and countries, etc. ) to present a point of view and seek a realization framework. Hongik Ingan's perspective on the new promotion for the modern application of Hongik Ingan's ideas and the Jaeseihwa aspect of state administration and state administration are to seek application principles and decision principles.

 

In Part 4, the perspective of Hongik Ingan related to the modern realization of Hongik Ingan ideology and the new application theory of state administration in terms of Jaeseihwa are applied to subjects such as state administration, politics, society, and education. We would like to introduce the main academic papers that have been discussed and presented. Soon, 1) Strategic Direction for State Administration by Contemporary Application of Hongik Ingan Thought, 「Korean Thought and Culture」, Vol. 104, Korean Society for Thought and Culture, 2021.12.30, 2) The direction of realizing Hongik politics by modern application of Hongik Ingan ideology, 「History and Convergence」, 9th volume, Bareun Institute of History, 2021.12.30, 3) Directions for Realizing Hongik Society by Modern Application of Hongik Ingan Thought, 「National Thought」, Vol. 16, No. 1, Korean Society of National Thought, 2022.2.28.,4) Planning for the application of Hongik Ingan ideology to bridge the educational gap, 「Future Convergence Education」, Vol. 2 No. 2, Education Elementary Education Research Institute of Jeonju National University, 2021.11.30, etc.

 

Research Promotion Method and Limitations

 

In this book, the research results and the contents of the thesis for the modern application of Hongik Ingan ideology are an attempt to seek and conceive entirely at the individual level by integrating the previous research results, and the main results after the examination and verification process of the academic world is to present Until this book was completed, various papers, reports, and summary contents were quoted and used with gratitude, but we ask for your understanding as there are many limitations such as somewhat insufficient points or errors due to the lack of knowledge and competence of the author. I confess that there will be a need for various interdisciplinary studies and discussions by professional research institutes or academia in the future. In this process, it was revealed that it was requested to hold expert meetings or seminars in order to collect a wide range of opinions from political parties, policy makers, stakeholders, experts, civic groups, officials from all walks of life, and the general public, including national politicians. 

 

* For a list of references, please refer to the book “Modernization Theory of Hongik Ingan Ideology” (2022, Kyobo Purple).

 

 

*Writer/Lim Ki-chu

 

Doctor of Business Administration, Hongik Institute for Management Strategy & Director/YouTube Hongik Nara Channel Operator (tranlim@hanmail.net).  

 

 

홍익경영전략원 원장・경영학박사, 홍익사상학자 / 유튜브 홍익나라 채널운영자 / 단군정신선양회 학술위원 / 전 에너지경제연구원 연구위원 / 전 행정안전부 시도합동평가단 평가위원 / 전 국무총리 기후변화협약대책위원회 평가위원 / 전 대통령자문 지속가능발전위원회 전문위원 / 전 대통령직속 민주평화통일자문회의 자문위원 / 홍익인간 사상관련 50여권의 저서 및 10편의 학술논문 발표
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